Frykten for brødskiva

I samarbeid med Mills Mager

Det er mange ting jeg ikke spiste tidligere.. jeg led av den velkjente «karbofrykten».

Et fenomen jeg ser stadig flere trøbler litt med, men som også stadig flere klarer å bli kvitt 🙂 Om ikke annet lærer man mye av det, og her jeg sitter i dag er det nesten så jeg ikke vært foruten alle mine groggy treningsdager med null energi, som jeg senere skjønte at kom av mye kondisjonstrening i kombinasjon med lite til null karbo i kosten. Ingen god kombinasjon, selv om jeg der og da trodde at det å jobbe imot kroppen var veien å gå. Vel.. det er ikke det.

Bli venn med kroppen, så blir den venn med deg, det har virkelig blitt et av mine kjæreste mottoer. 

Dette tenker jeg faktisk litt på hver eneste gang jeg spiser noen av disse «forbudte matvarene», og det var det første jeg kom på når Mills spurte om jeg ville teste og skrive om deres nye leverpostei. For hva følger med leverpostei? Jo, ferske, fantastiske, karborike brødskiver. Gjerne toppet med fersk, deilig agurk, løk eller purreløk. Vi kan jo si hva vi vil, men brødskiver er jo en ganske så helnorsk greie, og for å være ærlig – ganske så stress å holde seg unna. I tillegg er det sykt digg, og det er lite jeg kan tenke meg som er diggere enn ferskt brød med digg pålegg, gjerne sammen med et stort glass med melk, etter en god treningsøkt, som deilig kveldsmat eler bare som et helt vanlig måltid. 

Pålegget har jo selvfølgelig litt å si, og kan i stor grad bestemme om brødskivene er en bra greie for kroppen eller ei. Mitt favorittpålegg er blant annet skinke, ost, kaviar med egg, makrell i tomat, og selvfølgelig leverpostei. Vanligvis går jeg for vanlig postei, men må si jeg syns Mills sin nyeste variant, som også er noe magrere, er et supert alternativ! Den er lett og mager, men samtidig smaker jeg ikke noe forskjell på denne og vanlig leverpostei. Leverpostei er også en kilde til jern, som er viktig for oss treningsjenter. Vanligvis er jeg ikke sånn superfan av «sunnere alternativer» til vanlig mat, tenker ofte.. «kan man ikke bare spise det vanlige produktet», hehe. Men denne syns jeg altså er minst like god, har mindre fett og dermed litt mindre energi. Så for den som er opptatt av såntno` er denne absolutt verdt å teste!

P1040243 P1040245 P1040235 P1040239P1040241

Jeg kommer over denne testen fra Bramat.no, som sier noe om det brede spekteret av leverpostei-produkter som finner på markedet – den er riktignok fra 2015, men jeg ser at denne nyheten Mills Mager hadde scoret høyt på lista – najs!

Tør jeg da foreslå at du unner deg to ferske brødskriver i nærmeste fremtid, toppet med ditt favorittpålegg? Akkompagnert av et glass med melk, eventuelt sjokomelk om du virkelig vil slå på stortromma. NYT!

Selv er jeg på bedringens vei, og etter en dag til med full avslapning i senga tenkte jeg å prøve meg på jobben igjen i morgen. Inntil da skal jeg bruke en siste dag på å slappe helt av og la kroppen komme seg til hektene igjen. Jeg kom forresten over denne live-sendingen med Børge Fagerli, der han snakker om hvordan dette med for mye trening og for lite mat potensielt kan gå utover ikke bare resultatene av innsatsen du legger ned, men også livskvalitet generelt. Jeg ble, som alltid når denne fyren lirer av seg noen visdomsord, inspirert, og håper den kan røre ved et eller annet i deg også. Livet er for kort, dere…

Sjekk den ut HER.

God onsdag, fine du!

 

 

 

Når kroppen sier stopp


Klokka er halv åtte, og jeg teller den femte timen på sofaen. Før de fem timene lå jeg i senga, kun avbrutt av Paracet-inntak, te-drikking, mailbesvarelse og snapping for Telenor (bloggejobben sover aldri, haha). Det kjennes ut som om nervesystemet mitt ligger utenpå kroppen, hodet dunker konstant og i magen har jeg kramper. Som du sikkert skjønner har jeg blitt sjuk, og det er egentlig det eneste formålet med dette innlegget – å meddele at jeg har blitt syk, og at bloggen er tilbake for full pupp når jeg er frisk igjen.

IMG_3813 IMG_3823

Men helt fri, det kan man ikke ta – ikke har man lyst til det heller. Man kjenner uten tvil et ansvar ovenfor de som klikker seg inn, og er det noe jeg hater, så er det følelsen av å ikke levere. Noe sier meg at det er litt derfor jeg ligger her også… hehe. Vel, etter å ha rundet den siste sesongen av Bloggerne (kan ikke episode 17 komme nååå) føler jeg meg bedre – når Anna Rasmussen sitter der og blogger med tre kids på armen, Komikerfrue får Ørjan til å blogge når hun skal på Farmen, og Annijor skriver seg gjennom den ene depresjonen etter den andre…

Ja, da klarer søren meg jeg å blogge noen setninger jeg å, sjuk eller ei.

Når det er sagt – jeg tror sjukleriene kommer som et resultat av et litt for høyt tempo de siste månedene, og nå sier kroppen ifra. Takk for det kroppen – jeg hører hva du sier, og tar til meg infoen. På tide å justere tempoet litt ned, med et overstående mål om å få både energi og prestasjon på topp. Det blir bra.

Men inntil da finner du meg på sofaen, omringet av smertestillende, Netflix, dau Pepsi Max og en haug med ullpledd. #livet

 

 

 

Musikken som får meg gjennom løpeturen

I samarbeid med Telenor Yng

Musikk er alfa omega for min del når det kommer til trening, både i forkant, underveis og tidvis i etterkant også. Det er et nyttig verktøy når målet er å fremkalle ulike følelser og sinnsstemninger, som i en treningssammenheng gjerne innebærer «gogogo»-modus, hehe. Som jeg fortalte tidligere i uken begynte jeg denne uka å lukte litt på løpesesongen igjen, og er det noen treningsøkter som hvertfall krever musikk, så er det løpeøkter – spesielt nå som vi har vært igjennom en lang høst og vinter, beina er litt ekstra treige, og vi må jobbe med motivasjonen for å legge ned innsatsen som trengs for å spikre løpeformen.

Det er fullt mulig for oss alle, vi bare trenger litt ekstra driv for å komme oss over dørstokken.. henda i været for bra musikk! 

Jeg var på sesongens første løpetur denne uka. Mandag morgen, klokka var 06.30, og øya gikk i kryss de første 500 meterne. Jeg hadde selvfølgelig ikke husket å tenke på å mekke en «løpespilleliste» (hei blåmandag), og offline-listene mine var musikk som er en styrketreningsøkt verdig. Ikke løping.

pic soo

Rap og lounge-musikk funker liksom ikke like bra når man løper som når man trener styrke. Jeg trenger tempo!

Derfor tok jeg meg fem minutter til å sette sammen en spilleliste jeg visste ville trigge meg til å gi jernet. Følte jo på sett og vis at jeg satte standarden for løpesesongen 2017 med denne turen – no guts, no glory!

Her er sangene jeg gikk for – disse MÅ du ta med deg neste gang du skal på løpetur!

Eminem – Cinderella man

Duke Dumont – Ocean Drive

La Bouche – Sweet Dreams

MisterWives – Reflections Gryffin Remix

Eminem – Till´I Collapse

The Disco Boys – For You

Burak Yeter – Tuesday

Years and Years – Gryffin Remix

DVBBS – Tsunami

Vipps – problem solved! En ekstra fordel for min del i denne sammenhengen var jo at jeg takket være Telenors nye Yng-abonnement og kan streame så mye musikk jeg vil, uten at det går utover datamengden. For er det bare meg som må ha tilgang til hele Spotify, hele tiden? Blant annet på grunn av problemstillinger som den overnevnte – det er viktig for meg å kunne høre på akkurat den musikken som passer meg, når det passer meg.

Når jeg sto der, midt i løperuten min, og var keen på å velge den musikken jeg visste ville motivere meg der og da, i akkurat den rekkefølgen jeg ønsket.. så kunne jeg det. Jeg mekket en spilleliste på null komma niks, og slapp å tenke på at jeg underveis i turen kom til å bruke opp verdifull data på å streame musikken underveis – najs!

Kjenner jeg dere rett er det nok flere som begynner å snuse på løpesesongen as we speak, og jeg liker tanken på at det er flere av oss i samme båt. Utover «kom i gang»-tipsene jeg delte tidligere i uken tenker jeg at dette med musikk er ganske sentralt ass.. søk etter de sangene du kjenner at virkelig trigger noe i deg, og bruk de for det de er verdt!

For altså.. hate to break it to you, men årets første løpetur er seig, musikk eller ei. 

Så derfor – jo før vi kommer i gang, jo bedre – god trening!

Telenor-Infoboks-De-Nye-2017-P2-v1

 

Det du trenger for å trene deg til resultater som varer?

Inneholder promotering av egne tjenester

Det er ikke lenge til påskeferien – og etter den dere, da er det digg med en kickstart som gir deg gode vibber inn i treningsvåren 2017 – here it is! 

Det er klart for påmelding til min neste workshop, som sparkes i gang lørdag 29. april. Les mer i dette innlegget, og ikke nøl om du er gira – plassene fylles kjapt opp!

På Bli din egen PT-workshopen er målet mitt i gi deg verktøyene du trenger for å få på plass rutiner og varer som varer. Ikke i et par dager, en uke eller en måned, men over tid – denne kontinuiteten er nemlig avgjørende for at du skal høste resultater av innsatsen du legger ned. 

For tenk etter – har du noensinne kommet over en person ned tipptopp helse, en sterk kropp og en sunn kroppssammensetning som ikke har en livsstil deretter? Trokke´ det.

Trening, kosthold og helse er nødt til å bli en del av deg og den du er, på dine premisser, etter egne ønsker, for at du skal oppnå målene dine. Javisst kan du tillate deg å være ekstrem i korte perioder, men denne kortvarige ekstremismen vil sjeldent gi deg noe mer enn kortvarige resultater og en tilhørende downer så fort du detter av flinkis-vogna. Derfor tar denne workshopen utgangspunkt i mentale treningsverktøy som vi blant annet bruker hos RAW, utviklet av Cecilie Ystenes. Disse hjelper deg til å bli klokere på egen motivasjon, fallgruver, indre dialog, (u)vaner, selvtillit, forutsetninger og potensiale.

Ved hjelp av denne innsikten og lærdommen om deg selv velg vil jeg hjelpe deg til å lage en handlingsplan som er både effektiv og gjennomførbar i din hverdag, som er det som må til om du ønsker å skape endring som varer.

Skjermbilde 2017-03-14 kl. 21.12.40

Allerede fra dag 1 får du et fiks, ferdig treningsprogram med tilhørende videoer som viser deg hvordan du gjør de ulike øvelsene. Du får også en påfølgende praktisk workshop som tar for seg spesielt styrketrening i praksis. Du lærer hvordan ulike treningsformene påvirker kroppen, og hva som er verdt å bruke tid på når målet er en effektiv, givende, morsom og motiverende prosess. 

Det blir en egen del om kosthold, med enkle tips til hvordan du kan lære deg til å finne og praktisere balansen mellom sunt og usunt, på en måte som underbygger den overstående målsettingen om å leve med en god balanse i livet. 

Sist men ikke minst tar vi for oss kjente problemstillinger vi jenter kjenner på… 

  • Hvorfor sammenlikner vi oss så mye med andre, og hva kan vi gjøre for å unngå det? 
  • Hvordan lære å snakke seg selv opp og frem, spesielt i perioder og situasjoner der du trenger det som mest. 
  • Hvordan kan du selv gå frem for å bygge bedre selvtillit? 
  • Hvordan finne en god balanse mellom trening, kosthold og livet ellers? 

Som du skjønner er det fokus på mentale verktøy i denne workshopen – alle endringer starter i hodet, og er etter min mening den viktigste muskelen av dem alle. Kroppen gjør det hodet gir den beskjed om, den. Men hvilke beskjeder gir du egentlig? 

Samtidig er det like viktig å touche innom trening og kosthold, for å gi et helhetlig bilde av hva som må til for å «Bli sin egen PT». I dagens «informasjonsoverflod» er man avhengig av å kjenne seg selv og hva man vil for å kunne ta ansvar for sin egen kurs og egne målsetninger. For all del, PT-tjenester, webcoaching og annen ekspertise innen trening har absolutt sin plass, og er et viktig hjelpemiddel når man ønsker å oppnå ulike målsetninger. Når det er sagt – aller først må du kjenne deg selv! Du må vite hva du selv ønsker, trenger og motiveres av, før du legger din egentrening og utvikling i hendene på noen andre.

Her er noen av tilbakemeldingene jeg har fått fra tidligere deltakere; 

«Kurset gir et svært godt utgangspunkt for å kunne både trene og spise smartere, og gir gode strategier for å overvinne mentale utfordringer på veien»

«Jeg lærte så mye av denne workshopen. Ikke bare lærte jeg mye faglig i forhold til kosthold og trening, men jeg lærte mye om meg selv, hvilke mål jeg ønsker å jobbe mot og hvorfor dette er viktig for meg. Dette har gjort at jeg vet hva slags treningsperson jeg vil være og det har virkelig åpnet øynene for meg. Nå trener jeg etter hva jeg vil bli bedre på, ikke det jeg tror og hører at andre syns er bra trening.

«For meg så handlet workshopen om bevisstgjøring, motivasjon og kunnskap rundt det å trene målrettet. Jeg tenkte at ”jeg har jo en del kunnskap fra før”, som jeg jo har, men jeg har ikke klart å sette det i system for meg selv før. Og da faller man fort av eller opplever ingen progresjon, naturlig nok. Den mentale biten om å se hele bildet og være ærlig med seg selv har vært svært givende. Etter kurset har jeg nemlig et spennenende mål, verktøy som får meg dit, men best av alt – jeg har satt det opp selv!»

Påmelding
Du melder deg på ved å sende meg en mail på Pia@rawtrening.no. Du må også gjerne sende spørsmål til samme adresse, så kan jeg sende deg et utfyllende infoskriv. Sjekk ut Facebook-eventet HER.

Pris
5599 kr med alt under inkludert.
MERK! Early bird-tilbud frem til 1. april – 699 kr i rabatt.
Alle som sender meg mail med ønske om mer informasjon innen 1. april kan benytte seg av tilbudet i opp til to dager etter at jeg har svart på mailen din.

Du får…
• To workshops alá 4 timer.
• Frivillg felles treningsøkt, med fokus på teknikk ved styrkeøvelser, tankesett og mental inntilling når du trener, samt diverse spørsmål om problemstillinger.
• Felles Facebook-gruppe, med mål om å utveksle erfaringer, utvikling, motivasjon og fremgang.
• Privat tilgang på meg via mail, telefon, sms og sosiale medier i perioden.
• Et skriftlig ”oppskriftshefte”. Dette vil gi deg verktøyene du trenger for å utforme ditt eget treningsprogram, både fysisk og mentalt.
• Anbefalt litteraturliste for videre læring og utvikling.
• Tilbud om rabatterte PT-timer med meg.
• Tilbud på rabatterte MT-timer med meg (mental trening).
•Ferdig treningsprogram, basert på dine målsetninger og ditt utgangspunkt, etter endt gjennomføring.
• Kjennskap til konkrete mentale treningsteknikker du kan bruke for å takle hverdagen og prestere bedre.

Kort sagt – denne workshopen skal gi deg det du trenger for å kunne operere som din egen PT!

Phu, dette ble mye tekst på en søndags formiddag – beklager det. Blir bare så sjukt revet med når jeg skriver om det her, i den grad at jeg åpenbart ikke klarer å begrense meg, hehe. Erfaringsmessig fyller kurset seg fort opp, så om du ser at dette er noe du kunne tenke deg, ikke nøl med å sende meg en mail på Pia@rawtrening.no.

Gleder meg til å høre fra deg 😀

Næringsrike pannekaker til både frokost og kvelds

Hvis ikke dette er super helgekos, så veit ikke jeg. Selv er jeg på Norefjell med gjengen jeg jobber med, men du skal ikke se bort ifra at disse pannekakene havner på bordet i morgen kveld. Da venter søndagskos med kjæresten, og dette er perfekt søndagskos! Enkelt, næringsrikt og høy kosefaktor!

Til to passe sultne mager (evenuelt èn ganske sulten en) trenger du… 

  • Tre egg
  • 100 gram cottage cheese
  • 100 gram havremel (eller en annen type mel)

P1020079

  • Vann
  • Kanel
  • Kardemomme

P1020080

  • Gjerne litt søtning, som Sukrin eller Splenda, om du ønsker en søtlig touch på det hele.
  • 200 gram frosne bær

Slik gjør du

Tja, ikke så mye hokus pokus her altså. Begynn med å ta ut 200 gram bær, enten tidligere på dagen eller tin de på en eller annen måte, slik at de ikke er frosne når du skal nyte de sammen med pannekakene. Bland sammen egg, cottage cheese, havremel og litt vann. Deretter krydrer du med kanel og kardemomme. Jeg tok cirka tre teskjeer med kanel, og to teskjeer kardemomme. I tillegg tilsatte jeg et par teskjeer Sukrin.

P1020083

Nom, nom. 

Så begynner moroa – fyr opp stekepanne, sleng oppi et par klatter med smør (eller hva du enn måtte foretrekke å steke i) og stek i vei!

P1020108

På forhånd har du tilsatt så mye vann at røren er forholdsvis flytende. Dette gjør det lettere å få de tynne, og da blir de også ferdig raskere. Vinn, vinn. Så da steker du de frem, en etter en, og ser herlighetene bli til foran øynene på deg.

P1020115

Og voilà! Du sitter igjen med digge, næringsrike, smakfulle og superenkle pannekaker! Disse inneholder masse proteiner fra både cottage cheese og eggene, sunt fett fra eggeplommene og gode karbs fra havremelet. Jeg håper virkelig du liker disse like godt som meg 🙂


Denne oppskriften ble først gjengitt her på bloggen i mars 2016 🙂 

To smarte tips – slik kan du bli glad i morgentrening

Et stort fokus på følelsen etterpå, samt en mental innstilling som spiller på lag med meg, er det jeg trenger for å komme meg opp fra senga og ut på løpetur før fuglene fiser. 


I skrivende stund er jeg på plass på Norefjell spahotell, i anledning en hyttetur med gjengen fra RAW Trening. Dette blir en superdigg helg med fine folk, og jeg gleder meg til masse god mat, god energi, et par svettefester, nytt miljø.. rett og slett litt avkobling fra hverdagen. Digg!

Jeg og Synne, som også jobber som PT på RAW, kjørte oppover rundt 12, som resulterte i at vi slapp unna alt av kø ut fra Oslo – superdigg! Nå skal jeg jobbe en bitteliten time, før resten av gjengen ankommer og vi forhåpentligvis rekke en snartur i spaavdelingen før middag.

IMG_3784 IMG_3794

Det første jeg gjorde var å poppe en cottage cheese-boks med tilhørende bringebær. Dette er hangupen min om dagen, og det går med minst en boks om dagen, haha. Ikke det verste man kan være hekta på altså – blir verre når jeg kaster meg på påskeegg-kjøret – du veit, de lilla påskeeggene som kommer i butikk hver påske.. holy moly, så digge de er.

Dagen startet med en lett treningsøkt for å kickstarte helgen. Som dere kanskje så på Instastory var jeg oppe og nikket rundt 06.30, og tok meg en fantastisk løpetur i morgensola. Det er så utrolig deilig at det er lyst så tidlig om morgenen nå. Etter løpeturen kjørte jeg noen øvelser på gårdsplassen (haha, tenk at jeg har en gårdsplass), og sa meg strålende fornøyd når jeg poppet inn i dusjen litt over halv åtte på morgenen.

Trening trenger ikke være så vanskelig, og en løpetur som dette, i kombinasjon med noen enkle styrkeøvelser, kan være mer enn bra nok! Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg «klarer» å trene så tidlig, og syns alltid det er litt vanskelig å svare på.. det klarer du også! Javisst må man innstille seg på å stå opp noe tidligere enn vanlig, og javisst vil det være uvant, men da prøver jeg alltid å tenke at det er jo ved å gjøre ting vi syns er litt uvant og annerledes at vi utvikler oss. Det er sjeldent man skaper endring og blir bedre ved å bare gjøre det samme, dag etter dag, uke etter uke.. enig?

I tillegg har jeg alltid stort fokus på følelsen etterpå, i enda større grad enn ved økter til «vanlige» tider. Når jeg får trent på morgenen er jeg alltid superhappy resten av dagen, og jeg føler at jeg kan gjøre hvaa jeg vil resten av dagen, hehe. Ofte bruker man jo noe av dagtiden på å trene, men på disse morgentreningsdagene har man hele dagen til rådighet – fantastisk.

Jeg kjører sjeldent tunge styrkeøkter på morgenen, men løpeturer + enkle styrkeøvelser som dette – funker supert for min del.

Prøv deg litt frem, så skal du ikke se bort ifra at du blir en morgentrener du også. Helgen er perfekt å teste det ut – da trenger du jo ikke å stå opp så tidlig engang. Jeg har trua på deg! God fredag til deg, og nyt følelsen av at det endelig er helg. I skrivende stund banker gjengen på døra her, så jeg får legge bort pc´en og være sosial med de fine folka jeg kan kalle kollegaer.

God helg!