Undertøysmodell for en dag

 

Neida. Bare nesten. En fotoshoot med sportsBH’er av rang sto på agendaen, og da får det værra’ greit!😉

Som jeg nevnte i går var det i dag duket for en særs spennende shoot for meg og podde-Silje. Klesmerket Kari Traa sponser jo Treningspodden, som gir oss muligheten til å gjøre masse morsomme greier. En av de morsomme greiene skjedde i dag – BH-shoot! Hehe. Jeg digger at Kari Traa-gjengen ville vise frem sportstoppene sine på «vanlige» jenter, som meg og Silje, og tok derfor utfordringen på strak arm.

Med Rasmus bak kamera og superSilje ved min side ble dette en særs hyggelig opplevelse! 

oiiuu mee oii lllll pin pose

I skrivende stund sitter jeg på toget hjem etter en dag på farta, og etter siste PT-kunde i dag tok jeg meg søren meg en treningsøkt også. Hun ene kunden min løp så sjuukt fort på mølla at jeg måtte sjekke om jeg klarte det, jeg å, haha. Folk ass.. er så flinke!

Derfor ble det altså 10 stk 30/30-intervaller på mølla, etterfulgt av 20 min med kjernetrening (grisekjedelig, men prøver å bli bedre på det). Nå er det hjem til mannen og en massiv kyllingsalat med masse digg i (pasta, avocado, mais, fetaost.. you know the drill), før en ny dag venter i morgen.

Og hvilken dag er det..?

… det er fredag!😁😍

Denne treningsøkten kan du gjøre hjemme på stuegulvet

 

I dag var jeg og poddemakker Silje på besøk hos Kari Traa for å plukke ut litt klær. I morgen har vi nemlig en fotoshoot som er noe utenom det vanlige, og smått på siden av det vi vanligvis driver med.. mer om det i morgen – jeg lover bildedryss! Det blir så gøy, og en artig utfordring for oss begge. Blir nok noen ord om det på podden på mandag også forøvrig, hehe.

Etter en superdag på farta rundet jeg av med dagens #shapeupkickstart-økt. Jeg kjørte med øvelsene som er på trykk i månedens Kickstart, i tillegg til kettlebellswings og x-jumps. I månedens utgave, på denne økta, føler jeg det har sneket seg inn en feil forresten. En Tabata-økt består som regel av åtte intervaller, og derfor er det mer logisk å ha åtte øvelser på trykk, fremfor seks, slik vi har denne måneden. I videoen under ser du hvordan økta skal gjøres, og hvordan jeg enkelt løser dette – gjentar to av øvelsene, hehe. I videoen foreslår jeg burpees og situps, men det er helt opp til deg.

Jeg syns forøvrig det er digg å trene etter «Tabata-musikk», som jeg også foreslår på begynnelsen i videoen over. Dette er favoritten. Her snakker vi tankefri trening, deluxe, hehe.

Etter fire runder med dette kjørte jeg noen pullups og litt kjernetrening, samt noen gående utfall og lette skulderpress. DA var jeg særs fornøyd med meg selv, hehe. ShapeUp Kickstart eller ei, ta vare på denne økta, og bruk den på de dagene du rett og slett ikke kommer deg på treningssenteret, av ulike grunner.

Jeg garanterer svettefest!

shapeupkickstart

Tre ting du må du huske på når du trener for å bli sterkere

 

Når vi trener styrketrening er det mange ting vi må tenke på, og disse tre er noe av det viktigste.

I forbindelse med ShapeUp Kickstart kan du få mer ut av øktene om du har dette i bakhodet, men ellers også – jeg tør å påstå at enhver styrkeøkt blir bedre om du evner å følge disse tre tingene gjennom hele økta, og over tid når du trener. Vi vil jo bli sterkere og i bedre form, hehe.

Her har du forresten alle øvelsene til styrkedag 1 på video. Dette er det mange som har etterspurt, så forhåpentligvis senker den terskelen ytterligere for å begi seg i gang med økta. Den er superdigg!

BILDE

På agendaen i dag er det hviledag, men for min del, som ikke fikk trent i går, blir det en kveldsøkt på RAW Trening etter at jeg er ferdig med kunder. Alltid litt seig å trene på kveldstid, etter en lang dag, men jeg skal gjennomføre!

 

Så, de tre tingene du må huske på når du trener deg igjennom denne, eller andre styrkeøkter for den saks skyld… 

1.Varme opp med dynamiske bevegelser
Grunnen er enkel. Dynamisk oppvarming gjør det enklere å ha gode, stødige bevegelser når du skal gjøre de ulike styrkeøvelsene med arbeidsvekt. Enkelt forklart handler styrketrening om å forlenge og forkorte muskulatur, samt myke opp omliggende ligamenter, strukturer og ledd.Ved å ha dratt litt i muskulaturen på forhånd (som en stiv strikk liksom), uten belastning, er den også mer bevegelig når du skal trene med vekt. Det blir lettere å få et større bevegelsesutslag, og dermed lettere å ha god teknikk. Om man ikke har god bevegelighet er det også vanskelig å oppnå optimal teknikk når du trener styrke. Det er litt dumt, da optimal teknikk gir optimale resultater.

2. Tørre å ta deg gode nok pauser

Jeg føler det er litt småklassisk for oss jenter å stresse fra den ene øvelsen til andre, med mål om å trene så effektivt som mulig. Vel, i praksis, når vi ønsker å trene skikkelig styrke, trengs det gode pauser mellom hvert sett. På den måten får vi hentet oss godt inn mellom hvert sett, og vi klarer å løfte så tungt som mulig (innenfor rimelighetens grenser). Det er sånn vi blir sterkere. Tenk gjerne at mellom de tunge repetisjonene, 1-6, så trenger man gode pauser der man henter seg inn, mens på sett med litt flere reps og lettere vekter kan man tillate seg litt kortere pauser og mer intens veksling mellom ulike øvelser.
3. Løfte tungt nok
Det tar litt tid å bli vant til å løfte tungt. Jeg sier ikke at alle skal kjøre maksløft hver gang vi trener (grøss og gru), men når det for eksempel står 4-6 reps i knebøy i et treningsprogram, så er det meningen at du ikke skal klare stort mer enn 4-6 reps. Når du klarer 6 reps er det på tide å legge på mer vekt, slik at du kanskje havner ned på 4 igjen.

Jeg syns forøvrig denne artikkelen på Olympiatoppen sine sider beskriver dette med muskelvekst og styrkeøkning ganske så bra. Om du ikke har tid til å sjekke ut den, ta ihvertfall med deg denne tabellen…

Skjermbilde 2017-01-17 kl. 11.44.34

… som gir oss en god pekepinn på hvorda vi bør trene for å oppnå ulike resultater. Spør om dere lurer på noe, og god trening!

Den perfekte snacken når du bare «må» ha noe søtt

Sponset av Skyr®

Tipper alle kjenner seg igjen i det søtsuget som kommer lurende på kvelden, selv om man har spist middag og i prinsippet er mett og god.

Jeg brenner for å kunne klare å lytte til kroppen, og på de dagene jeg har trent, vært i aktivitet og spist bra, så er det absolutt ingenting i veien for å unne seg litt ekstra kos. Denne smakfulle saken er superenkel og næringsrik, og minner skremmende mye om den deilig porsjon med iskrem.

dessert

Altså.. what´s not to like? 

Dere har kanskje sett at det er mulig å lage noe iskrem-liknende med banan?

Vel, dette er i samme gata, bare enda bedre etter min skap. Småfrossen Skyr® og banan i småbiter i en herlig blanding gir en superdigg konsistens, og ikke minst bidrar den digge smaken til at helheten blir eksta god. Nå for tiden har jeg hang up på en av de nyere smakene fra Skyr®, kaffe og vanilje, men på denne desserten kan du jo i prinsippet velge hvilken som helst smak du digger. Bare tenk på at den gjerne skal supplere bananen på en god måte, hehe.

Du trenger…

– Et beger med Skyr®
– En halv til en hel banan
– En håndfull bær
– En klype salt
– En neve nøtter, eller noe annet crunchy som gir litt spennende konsistens

Slik gjør du 

Begynn med å hakke opp bananen i skiver, og bland de inn i en bolle med Skyr®. Når dette er godt mikset setter du bollen inn i fryseren, og tar den ut etter cirka 30 minutter. Den kan gjerne stå lengre, om du ønsker en enda mer frossen konsistens. Deretter tilsetter du bær og en neve nøtter. Jeg liker å blande dette inn med det andre, men det ser kanskje hakket mer delikat ut å la det være oppå, hehe. Anbefaler deg å drysse litt salt over også – nydelig!

Skyryoghurt banan forfrys blaabaarognotter nammis

Ah, jeg får vann i munnen av å tenke på dette, til tross for at jeg akkurat har spist en porsjon, hehe.

Det er klart jeg må spise opp mine egne #matmandager! Jeg er så heldig å få samarbeide med Skyr® hele januar, som også er grunnen til at jeg har fått lage #skyrøkta. Jeg vet at allerde en haug av dere er i gang med den, og ja.. det er så sykt morsomt å se. Hvis dere lurer på hvorfor jeg screenshotter omtrent alle snappene dere sender til meg, så er det fordi jeg blir så glad og vil vise det frem til resten av ShapeUp-gjengen, hehe.

Anyhow, jeg hadde en konkurranse på min Facebook-side for litt siden, som gikk som følger… 

 

Skjermbilde 2017-01-16 kl. 10.04.01

Du kan forøvrig sjekke ut #skyrøkta i sin helhet HER, og kjøre den som en effektiv hjemmetreningsøkt når du selv ønsker.

Jeg har valgt ut helt tilfeldig fra alle dere fine som kommenterte, og vinneren er Tonje Monica Haug – grattis! Hun har fått beskjed direkte også, så nå er det kun et tidsspørsmål før du får tilsendt premien din – heldiggris! SÅ, that´s it for today. Hvis jeg er heldig er du på vei hjem fra trening sånn cirka nå, og rekker å plukke med deg alt du trenger for litt ekstra kos denne mandagen. Det er jo noe av det som er digg med Skyr®, at det er proteinrikt, og passer dermed perfekt etter en treningsøkt.

ENJOY!

Ny episode av Treningspodden!

Treningspodden er sponset av Kari Traa og VING Treningsreiser

Ny uke, nye muligheter, hehe. Jeg skal ærlig innrømme at jeg fortsatt er høy på glede etter gårsdagens gjennomføring av min første workshop, men ja.. det leste dere nok om i går, hehe. I dag er det andre ting på agendaen, og først ut er et stort hurramgerundt for ny episode av Treningspodden!

  • HER finner du ukas episode. Du finner Treningspodden i de fleste apper og sider for podkaster, blant annet i Soundcloud, iTunes og på Acast.

Vi starter episoden med en god catch up, som alltid. Jeg er godt i gang med ShapeUp Kickstart, og Silje er i gang med måneden over alle måneder på jobben som gruppetreningskoordinator: januar! 

  • Deretter er treningsreiser på agendaen. Halleluja! Vi er så heldige å ha fått med Ving Treningsreiser som sponsor på Treningspodden, og ville si skikkelig velkommen med en real reiseepisode. Selv har jeg reist med Ving tidligere, og var derfor opptatt av å «drepe noen myter» knyttet til treningsreiser. Et must å lytte til denne altså! Kanskje blir du med på VING Treningscamp i begynnelsen av mai, eller på min og Maren sin høsttur? 
  • Dørstokkmila kan være litt ekstra lang nå i mørketiden. Noen dager er man rett og slett ikke (!) keen på å reise ut av døra når man først er hjemme. Derfor snakker vi oss gjennom de «treningsformene» man med fordel kan gjøre hjemme på stuegulvet. Det trenger ikke bety dårligere innsats å trene hjemme, det gjelder bare å velge den rette treningen. Lytt og lær, hehe. 
  • I forrige episode snakket vi i grønnsaker, og hvordan et fokus på «de grønne hjelperene» gjør det lettere å spise sunt. Vi følger opp denne uka, og gir deg fem konkrete tips som virkelig gjør det lettere å få i seg grøntfor hver eneste dag!

Jeg håper ukas episode gir deg masse energi og inspirasjon inn i den nye uka! Ha en nydelig mandag, og pass på å sjekke innom senere for ukas #matmandag. Et proteinrikt dessertforslag er på agendaen, hehe.

God mandag!

Treningspodden_cover

Endelig er vi i gang!

 

I dag var dagen for min første workshop, og fy søren, så moro det var! Det er klart jeg var spent i forkant, man vet jo aldri helt hvordan deltakerene vil ta imot opplegget man har rigget til. Men det gikk virkelig så utrolig bra fra første stund, og hver eneste én la seg i selen for å bidra og være aktiv underveis. På agendaen i dag var det hovedsakelig mental trening, og fokus på å finne sin egen «treningsfilosofi». På bakgrunn av dette har gjengen fått en god del oppgaver som de skal ha fokus på til neste gang, som danner grunnlaget for neste samling, der vi går enda mer konkret til verks på trening og kostholds-biten.

blidinforeles

Hehe, skal ærlig innrømme at bildeknipsing ikke har stått som øverste prioritet i dag. Derfor var det så utrolig fint at en av jentene tok på seg ansvaret! Neste gang får jeg utstyre henne med speilrefleksen 😉 

På insj fra en av deltakerene avtalte vi i går at vi skulle runde av det hele med en treningsøkt. Har jo sittet stille i hele fire timer for søren! Så jeg dro i gang en real treningsfest, med følgende øvelser på agendaen…

Oppvarming
Jumping jacks
Worlds greatest stretch

Hoveddel

2 runder, 40/20 sek x 2
Knebøy
Mountain climbers
Pushups
Klatreplanke

1 min pause

2 runder, 40/20 sek x 2
Utfall
Butterfly situps
Liggende svømmer med beinhev
Burpees

1 min pause

2 runder, 40/20 sek x 2
Syklesitups
X-jumps
Halve burpees med uthopp i bunn
Mountain climbers med pushup

ouu

For dere som har testet #skyrøkta er dette et perfekt tillegg å prøve ut. Denne er nok hakket tøffere enn Skyrøkta også, så det blir en fin progresjon, hehe. Hjemmetrening ftw!

Nå skal jeg hvert øyeblikk gjennomføre en livesending i regi av ShapeUp Kickstart, før jeg har planer om å kollapse, virkelig kollapse, i armene til mannen. Jeg tror jeg har fått rigget det til slik at morgendagen blir en stille og rolig dag med hjemmekontor, kun avbrutt av litt husshopping. I dag ble en periode med proppfull timeplan avsluttet, intervallet er ferdig som jeg liker å si – det er på tide å ta en pust i bakken, slik at jeg kan gønne på igjen på neste intervall.

God søndag fininger, og en ekstra stor takk til hver og en av dere som var med meg på workshop i dag. Jeg gleder meg til de neste to månedene!