På tide å ta det vi alle trenger – sånn skikkelig

… ferie altså.

Også fra den digitale dagboka man kaller en blogg, selv om noen kanskje har litt vanskelig for å se det.

I skrivende stund sitter jeg på Gardemoen med mannen og nyter et glass vin. Vi er en fin klisjé akkurat nå – nyforelska (okei, over ett år da, but still) med et glass vin på Gardis, klare for vår første partur til Mallorca.

IMG_7182IMG_7183

Nei og nei, dette blir så fint!

Og apropo ferie og dagens overskrift. Jeg jobber, tenker og lever livet mitt på akkurat samme måte som dere – forskjellen er bare at jeg liker å skrive om det i ny og ne, i håp om å inspirere og motivere til å ta valg som gir glade, lykkelige dager, en sunn kropp, god energi og en hverdag i balanse. Jeg ser vel egentlig ikke på blogg som jobb, men det er definitivt noe hodet mitt kværner på titt og ofte – hodemuskulaturen jobber. Dette, kombinert med jobb, trening og resten av hverdagen, utgjør totalbelastningen som kalles.. ja, hverdagen.

Ferien er jo til for å ta fri fra denne hverdagen, og gi en selv et avbrekk fra det hverdagslige. Og selv om jeg glatt kunne blogget daglig, også i ferien, vet jeg at jeg skylder både meg selv og de rundt meg å koble av litt. Dessuten tror jeg ingen lider særlig stor nød av det – gjør deg selv en tjeneste, og bytt ut blogglesning, data, mobil og surfing med sosialt samvær, D-vitaminer, energi, venner, trening og kjærlighet. Jeg tror de fleste av dere allerede er flinke til det , men bare som en liten sånn FYI.

Aller mest til meg selv kanskje? 😉 

Så, long story short, jeg ville bare si ifra om at denne skrotten tar ferie, og dermed vil denne blekka være lite aktiv frem til 8. august. Det syns jeg er realt å si ifra om, da jeg tross alt setter helt sinnsykt stor pris på at hver eneste en av dere klikker dere inn hit. I ferien skal jeg lade blogghjernen så til de grader, og fylle opp inspolageret mitt til det renner over. Jeg begynner altså på Mallorca, som jeg befinner meg på om bare noen timer, og det med verdens beste mann – milde måne, dette blir deilig.

Ferie dere – nå må vi N-Y-T-E!

sommer

GOD SOMMER 🙂 

 

 

Tre ting som gir godfølelsen etter ferien

… og som jeg stort sett alltid gjør dagen etter jeg har kommet hjem fra ferie!

Uansett hvor mye vi går inn for å spise næringsrikt og bevege oss masse vil det alltid være et avvik fra de supergode vanene og rutinene som man har i hverdagen, ihvertfall her i gården. Dette er også mye av grunnen til at jeg alltid kommer hjem toppmotivert, da jeg gleder meg til å ta fatt på kostholds- og treningsrutinene som jeg elsker.

Her er tre ting jeg alltid gjør når jeg kommer hjem fra ferie, enten den var fire dager lang (slik som den var for min del denne gangen), eller en til to uker.

  • Starter dagen med å drikke masse sitronvann!

Sitron har et ekstremt høyt innhold av C-vitaminer (dobbelt så mye som appelsin), og inneholder i tillegg noe som heter bioflavonioder, som forsterker virkningen av C-vitaminene. Det sies at sitron hjelper kroppen med å rense ut rester fra fordøyelsesprosessen, og at det hjelper leveren å rense seg selv. Jeg er ikke noe ernæringsekspert, men ved å google ting som sitron, lever, alkohol, sukker… så tipper jeg du ser logikken og ender på samme konklusjon som meg. Uansett, en ting er at jeg vet disse tingene, men jeg elsker aller mest følelsen sitronvann gir meg. Jeg starter som regel hver dag med en halv liter vann, men etter ferien er jeg altså påpasselig med å oppgradere den daglige morgenhydreringen til sitronvann.

sitronlemonn

Det er verdt å nevne at jeg prøver å drikke en del sitronvann på ferie også. Med mye varme og tung mat er det digg å drikke noe som smaker godt og syrlig, og det blir lettere å drikke mer vann. I tillegg opplever jeg at det dreper litt søtsug innimellom, og hjelper meg å fordøye tunge måltider. Dette er mine personlige erfaringer, jeg har ikke en serie med forskningsartikler å lenke til, men jeg anbefaler deg å teste lell – mer vann kan aldri skade.

  • Kom deg opp!

På ferie får vi ofte en ujevn døgnrytme, med både sene kvelder og sene morgener. Jeg prøver alltid å komme meg opp i rimelig hverdagstid etter ferien (rundt 8, 9), for å kjappest mulig skru døgnrytmen tilbake til normalen. Bonusen? Du får masse ut av dagen, du starter dagen med god samvittighet fordi du startet den med et godt valg, og du kommer til å sovne som en baby når kvelden kommer. Vinn, vinn.

kaffee

En kruttsterk kaffekopp får meg alltid opp av senga! Elsk.

  • Mekk en næringsrik frokost!

Tenk på alt kroppen din kanskje har fått mindre av enn vanlig på ferie – proteiner, sunt fett, grønnsaker, vitaminer og mineraler. På tide å fylle opp igjen! For min del får jeg verdens beste følelse av å starte dagen med grønnsaker og egg, og dermed er dette min løsning når jeg skal spise meg til godfølelsen fra morgenstund av. ingred frokostcollage

Jeg kan forresten anbefale disse to krydderene på egg, enten du steker eller koker de. Et lite dryss av de to gir en nydelig smak, og slår ketchup langt ned i støvlene.

smoothie

En smoothie kan også være den perfekte «post-vacation»-frokosten. 

So there you have it – tre tips som får deg langt på vei til godfølelsen etter feriedager med mye kos.

Det er godfølelsen som gir oss motivasjon til å komme i gang med gode rutiner og vaner, og nettopp derfor syns jeg det er så viktig å fokusere på den, både for meg selv, men også til andre. Personlig har jeg vært avsted på en firedagerstur med, tja.. mye kos, moro, avslapning, men også mye alkohol, for å kalle en spade for en spade. Jeg syns ikke det egner seg sånn veldig å rope ut om på en treningsblogg, men samtidig tror jeg ikke jeg er alene om å ta meg en fest eller to mer enn vanlig nå i ferien. Jeg syns det er en superviktig del av et sunt liv jeg, både fysisk og psykisk, og en viktig del av en balanse som funker for mange, deriblant meg. Det mange syns er vanskelig med det er kanskje å ha en god balanse, slik at man 1) enkelt og med glede kommer inn i gode vaner igjen, og 2) ikke reiser avgårde med festtoget og lar det vare til sommeren er over. Blant annet ved å dykke hodet ned i sukkerskåla og la det bli der.

Kroppene våre fortjener bedre, og i dag har du fått tre tips som hjelper dere på god vei til en god feriebalanse 🙂

 

Festlig feriekos i sommernorge

Som jeg blogget om for noen dager siden startet jeg ferien min på fredag, og det med et brask og bram.

pssssbilde meg

Vi satte kursen mot Kragerø og var der fra fredag til søndag, før vi dro videre til det idylliske sørlandet og herlige Kristiansand. Mannen hadde bursdag i helgen, og min bursdagsgave var blant annet å overraske han med vannscooter. Altså, noen av dere som har kjørt det før? En ting er at det er moro, men det er jo en fantastisk måte å oppleve nye steder på, spesielt noe så vakkert som skjærgården her i Norge.

sol meeeeggg hus hytt scoo

Disse fire dagene har vært fylt med gode venner, kjærleiken, masse moro, god mat og artig drikke. Jeg skal være så ærlig å innrømme at sistnevne er mye av grunnen til at jeg nå gjør det jeg kan for å plante godfølelsen i kroppen så fort som mulig – hva jeg gjør tenkte jeg å lage et eget innlegg om i morgen. Det er ikke noe hokus pokus, men samtidig sabla effektivt. Egentlig som alt innen trening og kosthold 😉 Magien ligger i å gjøre det, hehe. Har du noen tips kanskje? Legg de gjerne igjen i kommentarfeltet, jeg er alltid på utkikk etter motivasjon fra dere.

Ferienytelsen tikker videre, og jeg skal hvert øyeblikk sette snuta mot SATS. Nå skal jeg nyte slaraffenlivet i Norge noen dager, før jeg setter snuta mot Spania på fredag. Holy moly, det gledes!

Ferielivet ass… som jeg understrekte på Instagram i dag – man skjønner liksom ikke hvor digg det faktisk er før man er i gang. Blogges i morgen! 😀

Klapp og klem fra PT-Pia

P.S Ikke glem dette innlegget da, når du er på utkikk etter treningsøkter du kan gjøre på ferie, hvor som helst, når som helst. På Facebook-siden min deler jeg ulike ferietreningsøkter gjennom sommeren (blant annet), så følg meg gjerne HER, om du er keen på litt jevnlig inspo i feeden din.

 

 

Det var på tide å gjøre noe med utseendet mitt…

… på bloggen altså!

En liten «cliackbate»-sleiping der, men overskriften stemmer jo over gjennomsnittet bra, og da må det værra lov – bloggen har fått nytt design! Er det ikke fresht? Jeg har lenge ønsket meg en enkel, clean og elegant layout som lar innholdet skinne, og nå føler jeg endelig at jeg er i mål. Vi bruker sommeren til å optimalisere siden, men så lenge det viktigste er på plass er jeg fornøyd – siden funker, den er langt raskere enn hva den var, og jeg kan skrible og knipse bilder til krampa tar meg.

Yey!

megsittende

Nå er det faktisk snart to år siden jeg ble kjent som «PT-Pia» gjennom ShapeUp, og vi startet denne bloggen. Tiden har gått så fort! Siden desember 2014 har jeg sjekket inn daglig (okei, nesten da, hehe) på piaseeberg.no for å dele inspirasjon og treningsglede for alle som klikker seg inn. Det har hele veien vært viktig for meg å ha en blogg som er ekte, noe du mest sannsynlig har merket. Bildene er som regel knipset med min egen Iphone, maten er enkelt og effektivt kokkelert frem på min eget kjøkken, og språket og refleksjonene jeg deler går innunder «rett fra levra»-sjangeren.

Dette er viktig for meg – redigerte bilder og jålete innpakninger finnes det nok av der ute, også blant oss treningsbloggere. Jeg ønsker å vise trening, kosthold og helse som noe uformelt, ekte, morsomt og langt fra feilfritt, i håp om at så mange som mulig lar seg inspirere, underholde, delta og kommunisere.

Selv om utseendet er endret ligger den samme filosofien og de samme verdiene i bunnen. That will never change! 😉 

Det var på tide med noen endringer, og nå kjenner jeg meg mer motivert enn noengang for veien videre. I morgen tar jeg sommerferie, og gleder meg til å å dele med dere hvordan jeg selv liker å kombinere yolo-livet med næringsrik mat og bra trening. #practicewhatyoupreach, noe jeg har planer om å bevise i sommer.

IMG_6819

For å være med på moroa, følg meg på disse kanalene…

SNAPCHAT – Piapiapiapia

FACEBOOK – www.facebok.com/ptpia

Skjermbilde 2016-07-14 kl. 10.43.48

 

INSTAGRAM – @piaseeberg

insta

So there you have it!

Nå venter noen flere timer på kontoret, før jeg setter snuta mot SATS. Kvelden tilbringes i heimen – vasking og pakking står på agendaen. Fra og med i morgen og tre uker frem er jeg nemlig et eneste stort F-E-R-I-E-F-J-E-S! 😀

 

 

 

 

 

 

Når kroppen er eldre enn den burde være

lys

I samarbeid med Prior

Husker dere jeg trente Tjukas til kjekkas-Stephan? Jeg scrollet meg gjennom min vante Facebook-feed for noen dager siden, og kom over denne kampanjen fra Prior, som jeg følte var litt i samme baner. Jeg må si jeg digger når aktører lager innhold som gjør en jobb for å sette fokus helse, livsstil, kosthold og treningsglede på agendaen, på en morsom, uhøytidelig og inspirerende måte.

Selv om jeg er usikker på hvor mye treningsglede disse gutta kjente på sånn i starten… 

 

Selv om vi «treningsmennesker» kanskje ofte tror noe annet, er nordmenn blant de minst aktive i Europa. Kombinasjonen av et usunt kosthold og mindre aktivitet gjør at de stakkars kroppene våre i mange tilfeller er eldre enn hva vi egentlig er, sånn aldersmessig. Ifølge denne kampanjen er visst fotballsupporterene blant de verste.

Gutta var 106 år eldre i kroppen enn de burde være! 

På bakgrunn av dette fikk de en utfordring – å få ned alderen sin på 30 dager, ved hjelp av enkle grep som alle kan få til.

Skjermbilde 2016-07-11 kl. 16.11.46 Skjermbilde 2016-07-11 kl. 16.11.58

Litt sunnere mat og litt mer trening liksom – det er det som skal til for å skape endring. 

 

På bare 30 dager ble gutta tilsammen 87 (!!) år yngre! Enkle tiltak på forholdsvis kort tid gav vesentlig positivt utslag på helsa, noe som er ekstremt motiverende i seg selv. Glem utseende og styrkerekororder – det er jo dette det i bunn og grunn handler om for store deler av Norges befolkning.

Nå vet jeg jo at de fleste av dere som leser denne bloggen allerede er treningsglade, sunne vesener, men jeg er ganske så sikker på at hver og en av dere kjenner en eller flere som likner litt på noen av gutta i denne filmen. Isåfall – spread the word! Bruk filmen til å vise 1) hvor «gammel» kroppen faktisk kan være, uten at man aner noe som helst om det, og 2) at det ikke er mye som skal til!

Og for din egen del; alle de tingene du gjør, hver eneste dag, som å spise næringsrike egg til frokost, gå til jobben, tre noen ganger i uka, spise jevnlig med grønnsaker, ha et proteinrikt kosthold, drikke mye vann, få nok søvn.. det har mye å si i det store og hele. Ikke glem det.

Jeg syns retten og sletten at dette var et sabla godt tiltak. Bra jobba Prior – mer av dette!

 

 

Ferietrening, sa du? Her er 10 ulike økter

Kopi av 20152102_1423_DSC0637 (3)

Disse er utstyrsfrie, oversiktelige og effektive – alt du trenger, rett og slett.

Okei, så planen i dagens #treningstirsdag var å sette opp et effektivt, morsomt treningsprogram som man enkelt kan gjøre hvor som helst, når som helst. Du vet.. den samme regla som du har sett på hver eneste treningsblogg siden vi begynte å kjenne på vårsola i mai. Men så begynte jeg å tenke på hvordan jeg selv kommer til å trene på ferie, og innså ganske kjapt at jeg kommer til å gjøre mer eller mindre det samme som resten av disse sprekisene. Jeg finner ikke opp hjulet på nytt jeg, da jeg vet så altfor godt at det enkle og effektive er det som funker.

Så isteden for å sette opp et tradisjonelt ferietreningsprogram som dere finner en million andre steder i disse dager, tenkte jeg jeg kunne bidra til å gjøre ferien deres sprekere på en hakket mer effektiv måte. 

Samle sammen og lenke til all den ferietreningen jeg selv syns er liv laga!

På den måten gir vi cred til alle de fantastiske profilene som fortjener det, og vi sitter igjen med treningsprogrammer for resten av ferien, og vel så det.

 

Felles for alle disse treningsprogrammene er som følger… 

  • Jeg personlig syns de er enkle og effektive, og helt i tråd med hvordan type trening jeg selv syns er morsom og givende.
  • Profilen som har laget de kan det de driver med, så disse treningsøktene kan du stole på.
  • Du trenger ikke noe utstyr, kun den fantastise kroppen din og en god dose ståpå-vilje.

 

  1. 7 øvelser som holder formen vedlike i sommerferien

Denne saken gjorde jeg for noen år siden, men vender tilbake til programmet titt og ofte når jeg er på ferie. Enkelt, effektivt og utstyrsfritt.

LIGGENDE PADLING_3720

 

2. Trappeintervaller

Maren Erdvik gir oss i dette innlegget en super intervalløkt i en trapp som kan gjøres hvor som helst i verden. Målet med økta er å få opp pulsen og kjenne pumpa jobbe, og det hele er overstått på en drøy halvtime. 

maren

 

3. Styrketrening i trappa

Nok en herlig økt fra super-Maren! Her bruker du også en trapp, men økten fokuserer i større grad på styrke. Hun har lagt opp til at man gjør økten som en sirkel, der åtte øvelser gjøres kjapt og effektivt unna. Digg!

 

4. Crossfit – hvor mange runder klarer du på 3 minutter?

… x 4. Denne økten blogget jeg i påsken, og fikk masse positiv respons. Den er gøyal og akkurat nok øvelser til at du orker å jobbe deg igjennom alle repetisjonene, før du går videre til neste. På den måten får du en fin (og pesete) flyt gjennom hele økta. Elsker denne ass. 

wod2

5. Sirkelstyrke med en fyrrig finisher – perfekt for en vennegjeng som trener sammen

Denne økten gjorde jeg når jeg ferierte på rivieraen i fjor sommer, da sammen med en gjeng spreke jenter. Den passer altså perfekt om dere er flere som skal trene sammen, med en innledende styrkedel i sirkel, og deretter en fyrrig finisher – just the way we like it!

 

6. Tre crossfit-økter på 15 minutter

Jeg henter masse inspirasjon fra PT og crossfitatlet Helene Thorsen, spesielt når jeg er keen på å trene crossfit uten å ta tilgang på utstyr. Disse tre øktene er supre på egenhånd, eller i kombinasjon – da gjør du så mye forskjellig at du ikke rekker å tenke at du faktisk har trent i en god time når du er ferdig 😉 

helene

 

7. Fullkropps sommertrening – MED video!

Annema Refsnes har jo et realt sommertrenings-prosjekt på gang, der hun hver tirsdag slipper en ny økt. Dette er den første av hittil 3 økter, og jeg liker alle sammen like godt. Jeg blir så motivert av å se denne dama i aksjon, og gleder meg til å se om jeg klarer å få det hele til å henge sammen like bra 😀

Coverbilde

 

8. En real rumpeøkt!

I denne økten gir Tessa oss en real ass-burner – kjenner det svir bare av å se på filmen ass. Men, som hun selv skriver, en sterk setemuskulatur er også en spretten en. Denne kjappisen er perfekt på egenhånd, eventuelt før en powerwalk – jeg garanterer at du kjenner det ekstra godt i bakdelen når du er ute og rusler! 😉 

 

9. Burpees-økta for de burpees-glade

Økta begynner med en pyramide med tre styrkeøvelser, som tar deg cirka 12 minutter. Deretter en ny sirkel, med burpees mellom hver øvelse. Denne økta svir i både muskulatur og puls, men jøje meg, så mange is du har plass til etterpå 😉 

_MG_1215

 

10. VIDEO: Enkel yogaøkt for skuldre, rygg, hofter, kjernestyrke og balanse

Jeg er jo ikke akkurat det fødte yogabarn, men prøver helt ærlig å få inn litt stretching i treningsukene mine, gjerne i form av yoga. Denne økten fra Elizabeth liker jeg veldig godt, da den er enkle og tydelig, og samtidig veldig effektv – man kjenner stretchen langt inn til ryggmargen – digg!

16-1024x682E-7

Dette er Elizabeth forresten – hun lever livet i Ericeira i Portugal, der vi blant annet har kjørt ShapeUp Bootcamp mange år. Hun er RÅ, både fordi hun både rir, gjør yoga, surfer, blant annet, men også fordi hun følger drømmene sine og gjør akkurat det hun ønsker, der nede i Portugal 🙂 Elsk på denne dama!

SÅ, there you have it!

Hele ti ulike treningsøkter du kan gjøre hvor som helst, når som helst. Ingen unnskyldning min gode venn – husk at ferietreningen gjør du for at du skal føle deg bra, for at du skal kunne kose deg enda mer, og ikke minst for at du skal kunne komme hjem fra ferie enda freshere enn når du dro.

Just do it!