Det redigerte kroppspresset

I går scrollet jeg meg gjennom Instagram, as usual, og kom over en post fra jenta bak @samjohnsonwrites. Jeg har blitt så glad i denne kontoen, og anbefaler dere å sjekke den ut. Hun er en helt vanlig jente, jobber som PT, og brenner for å synliggjøre verdien av å trene og spise sunt med mål om å ta vare på kropp og helse fremfor noe annet. Også slo det meg at denne kontoen liksom representerer noe «nytt og annerledes». I virkeligheten strekker hun seg jo egentlig bare etter å vise frem seg selv og livet sitt slik som det faktisk er, kontra den redigerte utgaven av livet og kroppen som vi kanskje er vant til å se.

nummer2

Men så skal man jo ikke putte under en stol at «kropp er topp» – og en av de beste clickbaitene som finnes. 

Det kan virke som om kropp vekker veldig mye følelser. Man blir engasjert, provosert, tilfredsstilt, nysgjerrig, motivert..

Kan virke som om vi blir usikre på egen kropp fordi vi føler vi ikke oppfyller kravene til «en fin kropp». Dette er slitsomt. Både fordi man er usikker, men også fordi man i dagens samfunn absolutt skal være stolt av kroppen sin, uansett hvordan den ser ut.

… og du får bonuspoeng hvis du poster bilringer på Instagram. 

For det kan virke som om vi blir mindre usikre når vi ser ekte kropper i uretusjerte settinger. De ekte kroppene er modige og tøffe som tør å vise seg frem. Noe som egentlig er litt besynderlig, ettersom normale kropper er det 99,9% av oss har. Med mindre vi er med på en proff fotoshoot, slenger på x antall filtere, jobber med vinklene våre eller knipser oss selv i et spesielt lys. Merkelig nok er 99,9% av bildene vi blir eksponert for nettopp dette – redigert.

Det kan dermed virke som om den redigerte virkeligheten er den som volder oss mye usikkerhet, uro og vonde følelser. Nesten så folk glemmer at kroppen, sånn egentlig, bare er et verktøy på veien mot det evigvarende målet om å leve et godt liv. Det er ikke livet som er et verktøy på veien mot en «fin kropp».

PicMonkey Collage

Kroppen er et verktøy, livet er målet. 

Med det i bakhodet – hva skjer om vi begynner å behandle dette kroppspresset som det det faktisk er – et redigert kroppspress. Hva om vi begynner å jobbe med eget hode, i forhold til hva vi ser etter, hva vi søker etter og hva vi fokuserer på? Hva om vi søker informasjonskilder som har som mål om å påvirke positivt, fremfor å imponere?

heeeu

For på samme måte som man rydder huset før man får gjester, kler seg fint før man skal i selskap og leser seg opp på fagstoff før man skal forelese.. så vil de fleste av oss også ønske å publisere bilder som viser den beste utgaven av seg selv. Som et elementært behov hos oss mennesker – vi vil bli oppfattet som noe bra, positivt og givende for andre – vi vil gjerne bli oppfattet som en redigert, positiv utgave av oss selv. Så hva tror du er mest effektivt for deg og meg, på veien mot et hode i fred for kroppspress og sammenlikningsbonanza.. peke og skylde på den ene synderen etter den andre? Eller ta kontroll over det vi faktisk kan kontrollere? Jeg stemmer for sistnevnte.

Eget topplokk, egen tankegang, eget fokus. For i praksis er kroppspress i bunn og grunn en følelse vi selv kjenner på. Javisst, fremprovosert av miljøet vi lever i, men delvis akseptert og etterlevd av oss selv.

Så da kan det lønne seg å begynne med seg sjæl.

Enig?

 

 

Slik ser en typisk treningsuke ut for meg

… ihvertfall nå for tiden.

I det siste har jeg fått en del spørsmål om min egentrening, noe som igrunn ikke er så rart – jeg deler jo bruddstykker på snappen Piapiapiapia, og da skjønner jeg godt at man er keen på å få et slags helhetsbilde. Vel, det hele er ganske enkelt. Etter at jeg bestemte meg for å roe ned litt med crossfit (minn meg på å skrive et innlegg om hvorfor) så går det hovedsakelig i styrketrening med fokus på å bli sterkere. Og ha det bra. Og kose meg med treningen. Og kanskje aller viktigst – ha energi og overskudd i hverdagen!  

image imageimage71image peace tunge

Jeg har jo åpenbart en god frekvens på selfie, peace-posen ila. treningsuken min også.. aah, lol.

En typisk treningsuke inneholder som regel tre fullkropps styrkeøkter med ulike fokusområder. Nå for tiden har jeg en forkjærlighet for knebøy (eller knegøy, som jeg så kleint kalte det her om dagen), med mål om å bli sterkere i den øvelsen. Derfor inneholder hver økt knebøy i ulike varianter, i ulike repsområder, pluss andre øvelser som underbygger det jeg har lyst til å bli bedre på.

I tillegg prøver jeg å få inn en høyintensiv økt med ulike styrkeøvelser, for eksempel Crosstraining på SATS. Jeg liker den timen fordi jeg i større eller mindre grad vet hva som venter meg mtp. intensitet og varighet, men det vil alltid være noe ukjent mtp. øvelsene. Da får jeg det treningsutbyttet jeg vil ha, uten å vite heelt hva som venter meg. Godt for hue! Et annet alternativ er en crossfitøkt eller andre høyintensive greier – jeg elsker fortsatt å trene på crossfitboxer, og får alltid et ekstra drypp med girahet i meg hver gang jeg tropper opp på en eller annen box. I like!

PicMonkey Collage I tillegg har jeg en bonusøkt som jeg fyller med det jeg har lyst til, enten det er en rolig løpetur, inspo-økt fra Inger in Dubai, intervaller, kjernetrening, yoga, you name it. Det kroppen føler for, rett og slett.

SÅ, there you have it! Jeg periodiserer treningen min etter hva jeg ønsker å oppnå, samt hva jeg har lyst til. For eksempel, når vi nærmer oss skisesongen vil jeg nok gjøre både større og mindre endringer, ettersom det da vil være andre kvaliteter jeg er keen på å fokusere på i treningen min. Mye av basic-arbeidet, aka. styrketreningen, går igjen hele tiden da. Både fordi jeg liker det, men ikke minst fordi det er viktig – kroppen trenger et sterkt reisverk, aka. muskulatur.

Akkurat nå funker dette som bare rakker´n, og jeg koser meg med hver eneste økt – sånn stort sett ihvertfall 😉

Hvordan legger dere opp treningsuken deres? 

Sunnere junkfood gjort enkelt

Jeg opplever ofte at kunder, lesere og generelt folk jeg kommer i kontakt med kan oppleve det å spise sunt (hva enn det innebærer for hver enkelt) oppleves som et offer. At man liksom må gi avkall på det gode liv om man har planer om å spise masse digg, næringsrik, sunn, fargerik mat. Jada, jeg vet jeg er litt partisk, treningsblogger and all, men er du ikke enig – det høres ganske selvmotsigende ut når jeg skriver det sånn?  

Selv elsker jeg å kose meg med rødvin, en typisk pizza, iskrem, nattmat, you name it. Men jeg ser ikke på det som et offer de dagene jeg ikke gjør det – snarere tvert imot. Mitt næringsrike hverdagskosthold er min bestevenn, mens de mer sjeldne mat- og drikkevarene er bekjentskaper jeg tyr til fra tid til annen. Det er alltid hyggelig og gir meg masse glede, men ingenting slår kjernekostholdet! 

IMG_6819megboll

Noe av det første jeg jobber med i kundetilfeller er tankemønster og innstilling knyttet til mat og kos. Dette er egentlig et prakteksempel på hvorfor jeg elsker å jobbe med mental og fysisk trening sammen, når målet er å skape en livsstilsendring som varer. Da nytter det ikke å tenke å sikle etter all den maten man kunne «ønske» man kunne spise (som uansett er helt på jordet, da vi alle er frie mennesker som kan spise hva søren vi vil), men heller fokusere på all den nydelige maten vi faktisk kan, og ikke minst burde, unne kroppen vår.

Et prakteksemplar er jo denne typiske kosematen, junkfood om du vil, som mange har en tendens til å savne. Type burgere, pizza og taco. Taco er forholdsvis enkelt å gjøre sunnere, sjekk for eksempel denne saken, så jeg viser dere en litt annen rett som kan nytes i tillegg til tacoen. I dagens #matmandag er det altså tre næringsrike kvalitetsalternativer til middagsmat som funker like bra på en mandag som på en lørdag.

Hver dag er en kosedag!

Burgere (oppskrift HER)

  • Burgerbrød av egg, havgregryn og cottage cheese, samt burgere av proteinrikt krydder, et par eggeplommer og en miks av deilige kryddere – voilá! Et herlig burgermåltid som i tillegg gir det gode karbohydrater og fett, samt masser av proteiner. Lag en deilig, grønn salat ved siden av, så får du litt ekstra greens-poeng!

rundstykk2 P10208081

Ah, min elskede #treningspizza. De samme prinsippene går igjen – lag bunnen selv, for eksempel av havregryn, havremel, egg og vann, eventuelt av tunfisk, som i denne oppskriften. Fyll den med tomatpuré som du mikser med litt sukkerfri tacosaus for et supert grunnlag, og fyll den med deilige grønnsaker som grønnkål, mais, rødløk, paprika, chili, hvitløk.. ja, you know the drill. Proteinkilde velger du etter smak og behag, men resultatet blir det samme – en nydelig pizzafest, næringsrik og bra for deg, i motsetning til hurtigsjappa på hjørnet.

IMG_5072_2 image50

Okei, kjøttet i denne oppskriften kommer ikke fra en rullende kjøttpølse i et klamt gatekjøkken.. men det er kanskje like greit? Pitabrød er i mine øyne en undervurdert hyggemiddag fra 90-tallet. Jeg og mannen tok opp igjen trenden for noen måneder siden, og det er blitt et fast innslag på menyen. Du kan velge om du vil lage hjemmelagde pitabrød, slik Treningsfrua har gjort her, eller du kan kjøpe – skal ærlig innrømme at jeg som regel går for sistnevnte. Du fyller de med hva du vil, med gjengangeren er jo digg guacomole, dressing med kesam, hvitløk, salt og pepper, grønnsakene du digger, smakfull ost og en form for kjøtt, fisk eller fugl. Vi går som regel for kylling.

PicMonkey-Collage3

Ah.. hadde glemt hvor sulten jeg blir når jeg lager #matmandag, hehe. Snart på tide å komme seg hjem fra kontoret og begynne på middagen – må bare få unna en treningsøkt først. Men anyhow, ta med deg dagens oppfordring fra meg til deg – enhver dag er en kosedag, og billig junkfood kan du enkelt lage bedre hjemme!

  • Junkfood og «kosemat» stammer som regel fra et bedre, hjemmelaget produkt, for så å ha blitt omgjort til et masseprodusert spleiselag av en matvare. Denne innlegget er et kroneksempel på hvordan du kan la deg inspirere av akkurat det du har lyst på, for så å lage din egen, hjemmelagde, næringsrike variant.
  • Matglede er viktig, uansett. Selv på en vanlig, sunn ukedag er det rom for å kose seg litt ekstra, for eksempel ved å prøve en ny rett, gjøre deg litt ekstra flid med grønnsakene, mekke sitronvann, eller bare ta en tur til varmdisken og unne deg noe jålete, sunt og godt.
  • It´s all in the mind! Når du rusler rundt på mandagen og tenker på alt du ikke skal spise, tenk heller på alt du kan spise. Ikke la hodet surre og gå på egenhånd, ta heller kontroll over tankene, følelsene og dermed fokuset ditt.

God #matmandag hjerter!

 

 

 

Noe av det som motiverer meg mest denne treningshøsten…

Kursene i innlegget er sponset

… er dette!

I skrivende stund dumpet jeg akkurat ned ved kjøkkebordet i heimen, etter en fantastisk helg på fjellet.

Fy fasan, sommeren er digg, men det er søren meg sensommeren, for å ikke snakke om høsten, også. Nå gleder jeg meg til høstfarger, høstklær (!), høstluft og sene høstkvelder.

fjellet2 fjellet

På fjellet fikk jeg rusla en del, og da, som alltid, med en podcast på øret. Jeg har en real hangup på, typ, helsepodcaster om dagen (minn meg på å lage et innlegg om de), og elsker komboen av frisk luft, svette i panna og kunnskap på øret. Noe av det som motiverer meg aller mest til å trene bra og spise næringsrikt er faktisk nettopp det – kunnskap. Det er nok også mye av grunnen til at jeg melder meg på nye treningsarrangementer i histen og pisten, der det siste tilskuddet i samlingen er NIH Fitness Convention. Jeg og Maren meldte oss på sammen for noen uker siden, og milde måne, for et program det er! 15. og 16. oktober går det hele av stabelen.

Hele lørdagen og søndagen er proppfull med sinnsykt spennende foredrag, høyintensive timer, yoga, mindfullness, ernæring.. ja, you name it. For meg og Maren er det den perfekte anledningen til å catche opp og ha skikkelig kvalitetstid sammen, samtidig som vi gjør noe vi begge elsker – bruker kroppen og lærer nye ting av fantastiske folk.

PicMonkey Collage

I fjor endte dette opp med å bli en av de mest lærerike helgene jeg har vært med på, der jeg fikk med meg både atlet-trening med Magnat, utetrening med Funkygine, barmarkstrening med langrennsproffene hos DRIV Trening, og mye, mye mer.

Skjermbilde 2016-08-21 kl. 20.22.39nih4 nih1 nihIMG_1067

Så, om du er treningsinteressert og glad i folk er det bare en ting å gjøre – BLI MED! Jeg og Maren står med åpne armer for alle som er keene på å hilse på, henge, klemme, whatevs. Vi skal nyte helgen til det fulle! Og det syns jeg du skal å. At man allerede har planer er en legitim unnskyldning, men om du sitter der hjemme og nøler fordi det hele ser litt småskummelt ut.. så vet du selv hva du trenger å gjøre – SIGN UP! Arrangementet er nemlig noe av det mest folkelige, hyggelige og givende du kan være med på. Husk å melde deg på HER før 13. september, så får du en innmari hyggelig pris også.

Før den tid er det en annen type kunnskap som kan motivere deg – til helgen går AFPT Convention av stabelen, og jeg vet at det fortsatt er noen plasser ledige. Noen av dere som skal dit kanskje? 

Skjermbilde 2016-08-21 kl. 20.20.30

God søndag hjerter – jeg skal en tur i skogen før jeg har en real date med sofaen. Digg!

 

 

 

Derfor bør du trene bakkeløp

Sinnsykt effektivt, prestasjonsfremmende, tidsbesparende og grisehardt, men samtidig digg, utrolig enkelt og lite utstyrskrevende – og helt gull å kombinere med styrketrening for optimal effekt på både kondisjon og muskelbygging. Selv kombinerer jeg mine tre til fire ukentlige styrkeøkter med en bakkeløp- eller trappeløp-økt, i uka.

Her er mine seks grunner til hvorfor.

bakkelop

Og jepp, for dere som kjenner meg – dette er en forsinket #treningstirsdag. 

  • Det styrker meg mentalt

Den følelsen jeg får midtveis i et bakkeløp er, for å kalle en spade for en spade, ganske jævlig. I mine øyne er det et prakteksempel på når det er dags for å dra frem det mentale giret, for å sørge for at kroppen min gir full gass helt til toppen. Når jeg først har fått opp farten på beina vil jeg nødig miste den igjen fordi «hodet velger» å sakke ned.

  • Tidsbesparende

Fordi dette er såpass anstrengende trening tar ikke en økt mer enn toppen 45 minutter, inkludert oppvarming. Når det er sagt er det viktig å ikke undervurdere belastningen dette legger på kroppen – for mye kan raskt føre til overtrening. Avhengig av utgangspunkt og annen trening kommer de fleste mer enn langt nok med én til to økter i uken.

  • Jeg får trent utendørs

For all del, det er fullt mulig å gjøre bakkeløp innendørs på en mølle, men i mine øyne er det både mer utfordrende, både psykisk og fysisk, samt langt diggere, å gjøre det utendørs. Om du kombinerer bakkeløpene med et par styrkeøkter i uken innendørs, slik jeg gjør, er det superdigg å komme seg ut i frisk luft og høstsol som en avveksling.

bakkelop1 2 bakkelop2 2

  • Skånsomt for kroppen

Sammenliknet med løping på flatt underlag vil bakkeløp være mer skånsomt for ledd, ligamenter og muskler. Om du i tillegg løper på mykt underlag, som i en slalåmbakke (phuu) eller i skogen, vil treningen være enda mildere. I tillegg klarer du ikke å løpe like raskt som på flatt underlag, som også reduserer skaderisikoen.

  • Bakdelen blir din fordel

I oppoverbakker får baksiden en real omgang. Legger, bakside lår, rumpa og nedre del av rygg må virkelig jobbe for å få kroppen opp bakken så fort som mulig. I en hverdag hvor jeg sitter mye, gjerne over et skrivebord eller en PC-skjerm, har jeg så godt av å aktivisere og gruse i gang baksiden av kroppen når jeg trener.

  • Maksimalt energibruk sammenliknet med «vanlige» intervaller

Bakkeløp er en fantastisk måte å dramatisk øke kaloribruken ved intervaller. Kun ved å bytte ut intervaller på flatt underlag til intervaller med stigning må kroppen trøkke til enda mer for å pushe deg helt til toppen. Se på det som en optimal hybrid mellom vekttrening og kondisjonstrening. Du får motstand ved å løpe i bakken, samt den samme, beinharde kondisjonstreningen ved å løpe så fort som mulig.

Hvor mange drag du kjører er opp til deg, men jeg liker å tenke at jeg skal være i stand til å avslutte det siste draget med god teknikk. Jeg skal ikke være heelt kladd etter økta.

Hvis du er nysgjerrig på hvordan du gjør dette i praksis, hvor hardt du skal løpe, hvordan du bør varme opp, hvordan du løper riktig og effektivt, eventuelt få inspirasjon til ulike økter du kan gjøre, så er du hjertelig velkommen til å bli med på dette opplegget hos RAW Trening.

bakkeløp kampanje

Jeg holder foredrag for gjengen 21. september, men har ambisjoner om å bli med på de andre øktene også altså. For jeg skal ærlig innrømme at jeg mest sannsynlig presterer, typ, 40% bedre om jeg løper sammen med andre. I dette blogginnlegget får du flere tips til effektiv bakkeløp-trening, samt mer info om du har lyst til å bli med oss.

Ironisk nok vet jeg jo at flesteparten av mine lesere har en greie for å hele tiden finne nye måter å slite ut kroppen på…

God onsdag gjengen – håper dere nyter finværet så fort arbeidsdagen/skoledagen er over! Eller er det kanskje noen heldiggriser som er ute og spreller i sola allerede?

 

 

Den beste starten på uka

Pjof – litt av en dag! Den startet i 06-draget, da jeg poppet opp av sengen for å forberede meg litt til dagen.

jordbor

… og for å ha tid til en digg frokost, et par kopper kaffe og morgensmil med mannen, selvfølgelig. 

Jeg har nemlig vært så heldig å få undervise på level 1-kurset til RAW Trening i dag, sammen med selveste sjefen sjøl, Cecilie Ystenes. Det var stas ass! Summen av god tid på morgenen, en deilig morgentur i sola (dropper som regel buss og trikk til fordel for god gammeldags powerwalking), fantastisk flinke deltakere på kurs, en nydelig treningsøkt OG harmonisk kveldsjobbing.. ja, det kaller jeg en superstart på uken. Digg!

Det gledes!

I helgen var jeg i bryllup til verdens beste kusine, og ja, jeg konkluderer som jeg alltid gjør etter jeg har vært i bryllup – det er fantastisk. Jeg klarte i tillegg å holde tale uten å la følelsene løpe løpsk i full gråtefest. Jeg er selve definisjonen på følelsesorama i slike settinger, og selv om jeg syns det er litt hyggelig noen ganger.. så var det en liten seier å klare å gjennomføre en tale til en jeg er glad i uten å hulke mellom annenhver setning. De mentale forberedelsene funket!PicMonkey Collage

Så hyggelig å få så god respons på bildet jeg Instagrammet på søndag – verdens nydeligste, sprekeste bestefar?!

På søndag var jeg så heldig å få holde foredrag om sosiale medier og markedsføring for RAW-gjengen på en inten fagsamling vi hadde. Utrolig stas å få lov til å bidra på en slik måte, og det er digg å kjenne at jeg ikke er nervøs før jeg skal holde foredrag lenger, heller.. utelukkende gira. Jo mer man henger utenfor komfortsonen, jo tryggere blir det… rart det der? Hehe.

IMG_7803

Dette ble et kjapt, lite oppsummeringsinnlegg, men det må være greit innimellom det også. Det svir selvfølgelig i sjela at jeg ikke får publisert dagens #matmandag. Grunnen er rett og slett at jeg har glemt kameraet mitt i Drammen, og jeg befinner meg i Oslo – arg! Skal mest sannsynlig hente det i morgen da, så kanskje #matmandag kommer senere i uken? Time will show!

God mandagskveld hjerter – nå hopper denne skrotten i loppekassa. 

.