Treningsuka som gikk – uke 7

Mandag

En fullkroppsøkt med styrketrening. Økten gikk som følger…

A) Knebøy 4-6 reps x 4

B1) Nøytrale chins med vekt 4-6 reps x 5

B2) Hip thrust med to minibands, 10-12 reps x 3

C1) Skulderpress med stang, 6-8 reps x 5

C2) Liggende kamskjell med strikk, cirka 20 reps, og deretter liggende sidehev med beinet x 3

Småkleint supersett det siste der, men det gir så god kontakt med setemuskulaturen, haha. 

Tirsdag

Hviledag, bortsett fra sprinter fra det ene møtet til det andre, haha.

Onsdag

Nok en styrketreningsøkt på morgenkvisten, for hverdagsmoroa satte i gang. Jeg startet med en god del tunge markløft, før jeg forsatte med øvelser som benkpress (evigheter siden sist), utfall bakover fra kasse, roing, rygghev og litt annet lystbetont snadder. Super måte å kickstarte dagen på!

Torsdag 

Ooog nok en styrketreningsøkt på morgenkvisten – når jeg sitter her og skriver merker jeg jo at denne treningsuka har vært noe kjedelig, hehe. Kanskje fordi jeg vet at den kommende uka blir aaaalt annet enn kjedelig? Jeg mener.. denne timeplanen er jo mildt sagt variert, hehe.

15284154_10157864215635013_8253901739247716767_n

Fredag

Asså.. flytting. Hadde ikke sjangs til noe treningsøkt denne dagen, og det var i grunn helt greit.

Lørdag

Reisedag! Totalt var jeg på reisefot i drøye 20 timer, og satt langt mer enn halvparten av de. Du kan trygt si det blir godt å bevege litt på skrotten i dag.

Søndag

Bootcamp med Lotte Oxholm og Pernille Kaldhussæter var på agendaen i dag, og herre jemini, det var så digg!

girl

Jeg kjente jeg hadde masse overskudd, noe som ikke alltid er tilfellet hjemme, og det bare,, var så digg! Jeg prøvde å filme hele økta, så om jeg fikser redigeringa skal dere få se hele moroa – det er litt av en opplevelse ass, å få lov til å trimme rett foran Burj Khalifa her i Dubai, den høyeste bygningen i verden (FYI, hehe). I tillegg har jeg fått jobbet litt, lagt en god plan for uka.. nei, nå har jeg en skikkelig digg følelse i kroppen!

Og med det er det på tide å pakke bort pc´en – Cheesecake Factory med gjengen venter. Håper dere nyter søndagen deres 🙂 

Treningstur i Dubai, her kommer jeg!

 

I skrivende stund er klokka 06.15, og jeg sitter på flytoget på vei til Gardemoen. Hele gårsdagen gikk med til flytting, og ja.. alle som noen gang har flyttet vet hvor omfattende den prosessen der er. Vi holdt på fra tidlig om morgenen til sent på natt, hvilket betyr at jeg har fått hele to timers søvn i natt. Woop! Men, ingenting å klage på her, sove kan jeg gjøre på flyet. Nå er jeg superklar for en litt annerledes jobbuke med masse fine folk, både gode, gamle bekjentskaper, men også en god del nye sprekiser.

De bildene du ser er proffe i dette innlegget er knipset av John Tøsse Kolvik, hehe. 

160228.14.57_DSC1209

Dere kan selvfølgelig følge oss hele uken, ikke bare i mine kanaler vil jeg tro, men hos de fleste som er på tur nedover. Legg gjerne igjen en kommentar om det er noe spesielt du kunne tenke deg å høre mer om fra denne turen.

Programmet for uka er som følger… 

15284154_10157864215635013_8253901739247716767_n

 

Jeg skal altså stå for en Crossfitøkt sammen med Inger på mandag, og et foredrag i mental trening på tirsdag. Utover dette blir det også en del «vanlig» jobbing på meg, som for eksempel podding med Silje (vi skal prøve oss på podding via FaceTime, det blir spennende gitt), spennende bloggerier og oppfølging av kunder. Jeg har også en god del fresh styling i bagen, cudos til stylist Rubi Sørvik, så noen freshe bilder til Det Nye ShapeUp skal vi også prøve å få fikset. Vi har jo tross alt med oss superfotograf Rasmus Kongsøre på reisen – det må utnyttes.

Så, dette er agendaen for mine kommende dager – klyp meg i armen, det blir bra. En liten del av meg syns seff det er trist å reise fra det nye, fiiiine huset, men jeg trøster meg meg at det mest sannsynlig er like fint (kanskje finere, hehe) når jeg kommer tilbake igjen. Å reise fra mannen er alltid trist, men det må jeg vel bare venne meg til.. #toughlife!

Hva er vel mer passende enn å avslutte dette innlegget med bilder fra foregående turer. Dette er tredje gang jeg får være med på Prehabtrening-turen, så her er det mange gode minner å ta av.

Nå venter en lang reise, og vips, så er jeg på plass i Dubai-land. Hurraa!

image imageimage image 160224.07.11_DSC3751 160224.07.22_DSC3831 160224.07.23_DSC3833 160224.08.40_DSC3979 160224.15.54_DSC4391 image image image214 160227.09.04_DSC7211 image

 

 

Når du får intervjue en toppidrettsutøver

 

For noen uker siden var jeg så heldig å få lov til å intervju alpinist Nina Løseth, og i dag kan jeg vise frem resultatet. Hun er ambassadør for Simple denne våren, så litt snakk om hudrens og skjønnhetsrutiner ble det (asså.. hvem er ikke smånysgjerrig på skjønnhetsrutinene til en toppidrettsutøver, hehe), men også trening og motivasjon.

Det var så mye jeg likte ved denne dama, og spesielt glad ble jeg når hun understreket hvordan hun selv mener det enkle er ofte det beste, også for henne selv, som «avansert toppidrettsutøver».

Se og lær!

IMG_2006 tttttt uu

Fiin dag altså! 

I skrivende stund er det hvert øyeblikk full rulle hele dagen. Stresset jeg skrev om i går har lagt seg noe – det hjalp på samvittigheten å skru møbler med mannen til klokken 02 på natten. Når det er sagt, vi er langt fra ferdige, så det gjelder å stå på i dag også. I tillegg finner jeg seriøst ikke passet mitt, så jeg må definitivt dykke ned i et par pappesker i løpet av dagen også. Godt jeg skal på treningstur til Dubai, for i dag blir det ikke noe som likner på trening, utover en god del bæring, løfting, fiksing og styring – god fredag alle fine mennesker 🙂

Årsakene til det kjipe stressset er ofte noe annet enn du tror

Lenge tenkte jeg at stress var et resultat av at man hadde fysisk mye å gjøre. At kaos i topplokket, rask pust, flyktig fokus og dårlig tilstedeværelse kom som et resultat av at kalenderen var full fra morgen til kveld.

Det er fortsatt en viktig årsak. Men nå kjenner jeg meg selv bedre, og vet at det som utløser det sanne stresset er mine egne følelser, refleksjoner og tolkninger. Disse er tilstede uansett, men blir til smånegative, stressende faktorer så fort kalenderen er litt for full.

Forhåpentligvis er det noen som kjenner seg igjen, for akkurat nå hadde det vært sabla digg å få høre at man ikke er alene😂

Jeg blir stressa av å føle at jeg ikke møter forventningene til de rundt meg. En enkel setning, et spørsmål fra en på jobben, om hvor jeg befinner meg den dagen, utløser umiddelbart spørsmål som… «mener den personen at jeg burde vært på kontoret nå? Gjør jeg noe galt ved å være her? Er jeg lite effektiv i måten jeg bruker tiden min på nå?». I realiteten vet jeg jo at jeg makser tidsbruken min til den store gullmedaljen, og vel så det, men den følelsen av at andre ikke vet det, «andre» som i de som betyr noe for meg i jobbsammenheng.. det stresser meg.

Årsak?

Egne tolkninger. Ikke fakta.

Lysbilde75w

Bildet er hentet fra kurset til RAW Trening i mental trening v/ Cecilie Ystenes. 

Jeg blir stressa av det som føles som konstante beskjeder og meldinger som tikker inn i hytt og gevær. Mail, Facebook, private og jobb om hverandre, hele tiden, døgnet rundt. Forventningen om raske, utgreiende svar, rask dialog og korte deadlines er der hele tiden. Fra hvem? Såklart i noe grad fra de rundt meg, men i størst grad fra meg selv. Uansett – det stresser meg. Jeg føler at jeg hele tiden burde, burde, burde. Burde være i forkant, burde ta meg tid til å svare den ene personen, og jeg burde takke ja til den invitasjonen, selv om jeg egentlig ikke har tid. Så.. årsaken til stresset? Igjen – meg selv og egne tolkninger. Noe fakta, ja, det er mye å gjøre, svare på og forholde seg til, men det er nettopp hvordan jeg forholder meg til det som avgjør om det blir et positivt eller negativt stress.

Men det som stresser meg aller mest da dere, og som potensielt gjør fysisk vondt i brystet og påvirker energien min i alt jeg gjør, det er dårlig samvittighet ovenfor de jeg er glad i. Dårlig samvittighet er tilstede i begge elementene over, men i aller størst grad kjenner jeg på det når «meg og mitt» påvirker de jeg er glad i. I skrivende stund flytter jeg og kjæresten inn i nytt hus, og hva skal jeg? Jobbe til klokken åtte i kveld. Det har jeg gjort alle kvelder siden mandag. Sånn for sikkerhetsskyld skal jeg reise på jobbtur til Dubai på lørdag morgen, grytidlig, bare sånn for å være sikker på at jeg ikke kan bidra.

Det er ikke godt nok.

oss uuuu pix

Sjukt at vi endelig er i mål, etter å ha pusset opp i flere måneder. Det ser ganske så annerledes ut nå da, for å si det sånn. HER kan du sjekke ut utgangspunktet. Snart kommer selvfølgelig et innlegg som viser hvordan det ser ut nå – gleder meg!

Og uavhengig om kjæresten sier «det går fint», og jeg vet jeg har satt av hele fredagen.. så spiser den dårlige samvittigheten meg opp innvendig. Årsak? Vel, aller mest fordi jeg har failet litt med planleggingen og kalenderen beit meg i rumpa. Men også fordi egne følelser herjer i kroppen.

Den dårlige samvittigheten veier sånn cirka 20 kilo, og er med i alt jeg gjør.

Det er ikke noe god følelse. Og selv om takknemligheten også står sterkt oppi dette, da jeg virkelig er heldig å ha så mye givende jobb å fylle tiden min med, så bruker jeg disse situasjonene til å gi meg selv en kraftig påminner om kunsten å prioritere.

Hvordan man prioriterer er nøkkelen til kontroll over egen tid, og hva man bruker sin bank med ressurser på. Det er også en viktig påminner om at man selv velger hva man bruker tid på, også når det ikke føles slik ut. Man velger selv det negative stresset man står i og kjenner på. Det negative stresset er et resultat av en rekke valg man selv har tatt.

Selv om jeg vet veldig godt hvor mye mer fristende det er å støtte seg på den ene unnskyldningen etter den andre, believe you me. Men tro meg – ansvarsfraskrivelse smaker godt akkurat der og da, men har en særs bitter ettersmak.

Så da må man lære av det – hele tiden lære, og prøve å rigge til ting enda bedre neste gang. Neste intervall. Dette er jeg egentlig ganske rå på, og mener selv jeg er god på å balansere alt det som er viktig for meg. Men akkurat nå, akkurat i dag, kjenner jeg at kalenderen har tatt meg. Og det får være greit – shit happens. Jeg lærer, og krysser fingrene for at jeg har både kjæreste og hus også når jeg kommer hjem fra Dubai.

Vel, det var dagens lille klagesang. Beklager det. Hverdagen ruller videre, og det skal jeg også – på agendaen er innspilling av Treningspodden med Silje, kunder på RAW, og deretter event i butikk med Kari Traa i kveld. Deretter skal jeg til det nye huset mitt, som ENDELIG er ferdig, og hjelpe både mann og familie med å flytte inn i mitt nye hjem. Et eller annet sted inni der må jeg raske frem litt klær og putte i en bag også, samt møte opp på flyplassen 07.00 lørdag morgen.

Hvor er passet mitt egentlig?

Flaks at pappa er verdens sprekeste (og verdens snilleste) pensjonist, at jeg har en svigermor med stålkontroll og en mann med bedre koll på egen kalender enn hva jeg har. Avslutter innlegget med noen konkrete tips jeg gjør i løpet av dagen for å «keep it under control», og føle at jeg stort sett har hodet over vannet, selv om dukker under et par, tre ganger i løpet av dagen. Få orden på egne prioriteringer og ta kontroll er de langsiktige løsningene som funker over tid, men for å slukke et par branner i løpet av dagen, uka, og måneden, samt kjenne at du gjør det beste ut av kaoset du nå befinner deg i.. så er dette sabla gode verktøy 😉

  • Minner meg selv på dette – tar det som skjermbakgrunn på telefon og PC om jeg må; 

Lysbilde75

  • Ta meg en timeout to til tre ganger i løpet av dagen, der jeg setter meg ned på et stille rom, helt alene, og fokuserer på pusten. Jeg legger den ene hånda på brystet, den andre på magen, og trekker pusten dypt ned i magen gjennom nesa. Jeg holder pusten i fire sekunder, før jeg slipper den rolig ut gjennom munnen på fire sekunder. Dette gjentar jeg fire til åtte ganger.

Sier seg kanskje selv, men mobilen er langt unna meg når jeg gjør dette. Ute av syn, ute av sinn. 

  • Styrer unna sosiale medier, men mindre jeg har et mål. Å publisere, jobbe med og pleie sosiale medier er jobben min, men på dager som dette er jeg avhengig av å ta det i intervaller, så jeg ikke føler at jeg konstant har det hengende over meg. En økt på morgenen, en økt ved lunsj og en i ettermiddag. Jeg unngår apatisk scrolling, som er fort gjort å ty til når man kjenner at hverdagen og egne tanker er litt for mye å forholde seg til.
  • Har fokus på tilstedeværelse og menneskene jeg er med. For min del kommer det ikke særlig mye godt ut av multitasking forutenom mer stress, så jeg sørger for å finne en ro i at jeg ikke får gjort mer enn én ting av gangen, og jeg kan like så godt gjøre den ene tingen så godt jeg kan.
  • Har samtaler med folk. Man kan fort kjenne seg alene i eget hode når man er stressa på denne måten. Det er man forøvrig også, hehe, men for min del hjelper det å ta meg tid til å slå av en hverdagslig prat med de rundt meg i løpet av dagen. Det demper «panikkfølelsen» av at man er stressa, kan roe en ned og hjelpe til å gi et slags fugleperspektiv – ja, denne dagen og perioden er kanskje litt noia, men herregud.. det finnes langt verre ting i verden 😉

Ha en herlig, stressfri torsdag! <3 

Ekspertene som hjelper deg med å finne riktig sports-BH

I samarbeid med Kari Traa

Forrige uke var jo både jeg og Silje fra podden med på et lanseringsevent for den nye sportsBH-kolleksjonen til Kari Traa.

  • Les mer om lanseringsfesten vi hadde HER.

I og med at de sponser Treningspodden om dagen er vi så heldige å ha fått mye innsikt i hvordan de har jobbet for å utvikle denne kolleksjonen, og ikke minst ønsker de å få frem hvordan vi alle bør gå frem når vi faktisk velger ut treningsBH når vi er i butikk. Førstkommende torsdag har du muligheten til å møte Kari Traas ekspertteam på nettopp sportsBH-er, og finne ut hvilke mål og modell som passer deg best.

Jeg var (okei, er) en av de som bare «plukket med meg» en som jeg syns ser digg ut, men har kommet på andre tanker etter å ha dykket litt mer inn i dette. 

Moroa skjer på G-Sport Storgata torsdag 16. februar klokken 16-19. 

Skjermbilde 2017-02-15 kl. 11.10.17

For det er jo som Kari Traa selv sa på lanseringseventet i forrige uke – det finnes ingen muskler som holder puppene oppe. Det er kun vev, fett og kjertler som henger og dingler, haha. Ikke noe galt i det altså, men da tenker jeg som så at jeg ihvertfall skylder meg selv å bruke noen minutter på å velge ut den varianten som passer meg best da, så jeg ihvertfall gjør mitt for å ta vare på det jeg har. Ikke minst er det diggere å trene, spesielt «hopp og sprett»-økter, når man har en BH som holder ting på plass.

Så, dette skal jeg bli enda klokere på førstkommende torsdag, og du er hjertelig velkommen til å bli med! Da stiller nemlig Kari Traa med sitt ekspertteam på G-Sport Storgata for å vise oss hvilke ting man burde ta hensyn til, hvilke mål man burde ta og hvilke treningsBH som passer deg best. De, og jeg, er på plass fra klokken 16-19, så her er det bare å møte opp.

Rett og slett et rigg som er stelt i stand for at vi skal kunne bruke tid og deres kompetanse på å finne ut av dette treningspuppestyret en gang for alle liksom – dette må utnyttes!

Jeg skal selv være tilstede for å teste ut eksperttemaet, og har planer om å gå derfra med en klokkeklar oppskrift på hvordan type sportsBH-er jeg trenger for å ta vare på frontpartiet så godt som mulig. Bli med a? 😀

Det vil selvfølgelig også være en konkurranse denne dagen, der en av de fremmøtte vinner en egen sportsBH fra Kari Traa. Da må man følge @karitraa på Instagram, og vise frem når du har behov for å bruke sports-BH, eller trenger ekstra støtte. Det kan være alt fra å løpe til bussen, vaske huset, står på hendene, danse osv – trenger ikke å være treningsrelatert, så her er det bare å være kreativ. Bidraget legges på Instagram med hashtaggene #yourbestsupporter #daretoplay #karitraa og #holdpådaiene (føler jeg hører Kari selv inni hodet mitt når jeg sier den siste hashtaggen der, haha).

I tillegg må jeg jo skyte inn at G-Sport i Storgata har sjukt mye fint treningstøy, sånn generelt – en gyllen mulighet til  fornye treningsgarderoben i hyggelig lag. Selv reiser jeg jo til Dubai på lørdag, og ser muligens mitt snitt til å fornye treningsgarderoben en smule før den tid.

90% av tøyet mitt er pakket ned i flyttekasser uansett, så det hadde kommet sabla godt med!

pin

Jeg og Silje lo godt over oss selv når vi faktisk stilte opp på en såkalt «BH-shoot», hehe. Men når trykket ligger på brukervennlighet og det faktum at man får det bedre på trening, så får det værra greit. Vi begge syns det var dritskummelt, men digg når det var over – syns bildet ble ganske så kult også. Tror det er å se i ShapeUp en gang i nær fremtid – woop!

Anyhuuw – jeg håper virkelig jeg treffer så mange som mulig av dere på torsdag. Kom når som helst mellom 16 og 19, så står vi klare til å hjelpe deg!

Eller.. ekspertteamet står klare – trokke du´ er keen på at jeg skal drive å måle opp de greiene her, haha. 

Fyr løs i kommentarfeltet om du har noen spørsmål – vi sees torsdag ettermiddag i Oslo sentrum! Og forresten – om du ikke har mulighet til å komme på torsdag, eller du befinner deg et annet sted i landet, så har Kari Traa sitt team planer om å møte opp flere steder, de. Sjekk ut kjøreplanen under her, og sørg for å møte opp når det passer deg 😀

unnamed

Komplett treningsprogram for åtte uker

 

Hurra for #treningstirsdag, og hurra for det faktum at det er på tide å dele ShapeUp Kickstart 2017 i sin helhet her på bloggen.

Dette treningsopplegget funker jo vel så bra når som helst ellers også, så det er ingen grunn til at man ikke skal kunne kjøre i gang med dette når man selv ønsker. I dagens innlegg deler jeg altså alle øktene på video, i tillegg til saken slik den sto på trykk i januarutgaven av ShapeUp. Jeg har fått masse positive tilbakemeldinger på dette opplegget, og det er utrolig moro at så mange kastet seg med likt som meg. Dette innlegget er det altså bare å lagre, og ikke minst, klikk deg inn på de ulike PDF`ene og lagre de også.

Det er jo ingenting å legge skjul på at vi alle trenger en kickstart i ny og ne, og da er dette et perfekt verktøy å ha lagret på pc´en!

HER finner du peptalken som jeg fikk lov til å skrive i forkant av oppstarten. Jeg mener det jeg skriver ass.. om man skal kalle noe en «kickstart» er det aller, aller viktigste at du legger opp til et løp som varer. Mitt mål med dette var at vi alle skulle få en fresh, digg start på det nye året, slik at vi startet på godfot med treningsåret 2017. Jeg håper at dette er følelsen dere sitter igjen med, og at dere etter disse åtte ukene fortsetter med de gode vanene og rutinene. Det er det som gir resultater.

Skjermbilde 2017-02-14 kl. 15.12.42

 

Here we go… 

 

KONDISJONPROGRAMMENE

Skjermbilde 2017-02-14 kl. 14.56.40

  • HER finner du alle kondisjonsprogrammene vi har brukt. Det er en fin variasjon mellom tredemølle-intervaller, kondisjon med egen kroppsvekt, ulike øvelser, og rett og slett.. det du syns er moro. Jeg liker spesielt godt at kondisjonsøkt 4 rett og slett er å velge en eller annen saltime man syns er morsom. På den måten kan man individualisere treningsprogrammet noe, uten at man må endre på opplegget av den grunn.

Kondisjonsøkt 1

Denne har jeg ikke laget noe video på, da det foregår på et kondisjonsapparat fra begynnelse til slutt. Jeg bruker vel mølle som eksempel i saken, men jeg har brukt den på alt fra romaskin til sykkel til ellipse til ute i det fri. En stakemaskin er vel det eneste apparatet jeg ikke kunne tenke meg å kjøre den på, hehe.

Kondisjonsøkt 2

Kondisjonsøkt 3

… Og den fjerde er altså en valgfri gruppetime 🙂

 

STYRKEPROGRAMMENE

  • HER finner du styrkeprogram 1. Denne styrkedagen har fokus på store baseøvelser, med både tunge til medium til lettere reps. Noen kan oppleve øktene som litt lange, så om du ønsker kan du fint dele de opp i to. Jeg har gjort det selv på de dagene jeg har hatt litt dårlig tid, og kanskje fokusert mest på over- eller underkropp hver av dagene.

Skjermbilde 2017-02-14 kl. 15.03.19

 

  • HER finner du styrkeprogram 2. Denne dagen har også fokus på store baseøvelser, så her kan det lønne seg å ha et par dager imellom de to øktene. Denne økten starter med markløft, og det er opp til deg selv om du vil kjøre vanlig eller sumo, med kettlebell eller stang. Programmene kan egentlig varieres i det uendelige ut i fra hvilket treningsnivå du er på – spør meg gjerne her på bloggen om du trenger innspill.

 

AVSPENNING- OG RESTITUSJON

  • HER finner du avspenning- og restitusjonsdagen, som jeg i utgangspunktet la opp til at skulle være på søndager. Selv bruker jeg ofte denne sekvensen ifm. oppvarming før styrkeøktene mine, eller bare på dager der jeg kjenner jeg trenger å strekke litt på muskler, ledd og ligamenter.

En super, liten snutt å ha i verktøykassa!

 

Og sist, men ikke minst, her har du den fullstendige treningsplanen vi bruker i disse åtte ukene.

Den begynner litt forsiktig, før man gradvis øker i antall økter, og dermed innsats. Samtidig er det fritt frem for å bruke disse øktene som man selv ønsker, og ingenting gjør meg så glad som når noen tar eierskap til tingene de leser i ShapeUp, på bloggen min og andre steder, og bare.. gjør det til sitt eget. Baker det inn i hverdagen liksom, så det funker på langsikt. I like!

planen

 


Så der har du det altså – alt du trenger for å kjøre en real kickstart over åtte uker, enten du har gjort det med oss nå i disse første ukene i det nye året, eller om du er keen på å sparke i gang moroa litt senere. Fyr løs med spørsmål om du har noen.