Dagene som dette minner meg på hvorfor jeg gjør det jeg gjør

Eventet som omtales i dette innlegget ble arrangert i samarbeid med Under Armour

I skrivende stund ligger jeg langflat på sofaen (nok en gang), men svirrende tanker om hva jeg skal lage til lunsj. Søndagen startet med sovemorgen, kaffe, god frokost og sitronvann, før jeg joinet en løpetime og en TRX-time på Elixia. Perfekt søndagstrening, der fokuset var på å bruke kroppen og svette litt, uten å gå i kjelleren. Mission accomplished! Gårsdagens kveldskos var superhygge, og jeg føler jeg slår to fluer i én smekk når jeg i tillegg er i superform på en søndag. Får nyte det de helgene det skjer – sannsynligheten for søndagstrening minsker som regel i takt med at rødvinsinntaket stiger.

Anyhow, noen bilder fra gårsdagens event er på sin plass. I går fikk jeg nemlig bruke rollen min som blogger og profil til noe fantastisk! Sammen med klesmerket Under Armour samlet jeg en flust av sporty mennesker til The Stair Battle i Frognerparken, og for en suksess det ble! En stor takk til Ina og Tiril, våre trofaste tidtakere, som leverte topp energi fra start til slutt, og ikke minst – deltakerene! Jeg bøyer meg i støvet over energien de hadde – takket være de ble dette en uforglemmelig treningsdag i høstsolen, der treningsglede, tempo og raske bein sto i fokus. Og endel konkurranseinstinkt da – de kunne jo vinne treningsklær til over 10 000 kr, for søren!

kristiandale_presskontakterna_ua_014 kristiandale_presskontakterna_ua_180kristiandale_presskontakterna_ua_059 kristiandale_presskontakterna_ua_049 kristiandale_presskontakterna_ua_063 kristiandale_presskontakterna_ua_075 kristiandale_presskontakterna_ua_076 kristiandale_presskontakterna_ua_082kristiandale_presskontakterna_ua_021 kristiandale_presskontakterna_ua_072 kristiandale_presskontakterna_ua_057 kristiandale_presskontakterna_ua_056 kristiandale_presskontakterna_ua_121 kristiandale_presskontakterna_ua_062kristiandale_presskontakterna_ua_085 kristiandale_presskontakterna_ua_095 kristiandale_presskontakterna_ua_116 kristiandale_presskontakterna_ua_141 kristiandale_presskontakterna_ua_153 kristiandale_presskontakterna_ua_172

For en gjeng sier jeg bare, og takk til fotograf Kristian Dale som fanget alle blinkskuddene. Alle bildene i dette innlegget er knipset av han. Sjekk ut hjemmesiden hans HER. Jeg er så takknemlig for å få lov til å være med som ambassadør på slike arrangementer, og bidra til at folk kommer seg ut i aktivitet og kjenner på gleden av å trene med andre. Jeg elsker jo å være en profil, blogge og hele den regla der, men slike arrangementer gjør det liksom litt ekstra verdt det. Så takk til Under Armour som lot meg få være med på moroa, og takk til alle som møtte opp – det var dere som skapte moroa!

kristiandale_presskontakterna_ua_173 kristiandale_presskontakterna_ua_174 kristiandale_presskontakterna_ua_176kristiandale_presskontakterna_ua_141 kristiandale_presskontakterna_ua_095 kristiandale_presskontakterna_ua_146

Nå skal jeg jobbe litt, rydde litt i leiligheten, kose meg og slappe av, før det venter en over gjennomsnittet hyggelig familiemiddag i kveld. Nydelig dag!

Håper dere har det bra, og bruker søndagen til å lade opp på best mulig måte 🙂 

Pia

Debatt, trappeløp og sofaliv med Team Ingebrigtsen

Ah.. livet! I skrivende stund ligger jeg langflat på sofaen, med speltlompepizzaer, Pepsi Max og yogurtnøtter på menyen. Jeg har fått en hang up på Team Ingebrigsten på NRK, og mistenker at jeg kommer meg gjennom hele serien i helgen – utrolig fascinerende å få et innblikk i hvordan disse gutta har vokst opp, og ikke minst lever livet sitt under den styrende hånden til trener og pappa Gjert. Umiddelbart kan det virke som om han utøver rollen sin i den rekkefølgen, men etterhvert ser man en fin miks av begge.

Nei, jeg liker den serien altså, anbefales.

picmonkey-collage

I går var jeg deltaker i en debatt i regi av Studentidrettsfestivalen. Vi diskuterte hvordan fysisk aktivitet kan påvirke psykisk helse blant studenter, og hvordan vi kan aktivisere de som ikke trener regelmessig. Med den fine miksen av deltakere ble det en bra debatt med mange ulike innspill. For min del prøvde jeg å kommunisere at jeg mener økt kunnskap og lavterkseltrening bør stå sentralt.

oss

Fra venstre, Toril Moe, Spesialrådgiver i fysisk aktivitet ved Oslo Universitetssykehus, Ulrikke Falch, skuespiller i SKAM (ble nesten starstruck jeg, hehe. Verdens nydeligste jente i virkeligheten, og mye bra å komme med), Jørgen Sundt, styremedlem Norges Studentidrettsforbund. Også meg da. 

Slik jeg ser det er det enormt mye motivasjon i kunnskap om hvordan man kan påvirke sitt eget liv og helse positivt. Ved å spre kunnskap rundt hvor mye fysisk aktivitet, treningsglede og sosialisering påvirker vår egen psyke, tror jeg også at flere hadde vært (enda) flinkere til å ta det i bruk i hverdagen, og finne glede i det. Da av helt andre grunner at man skal se ut på en bestemt måte – man gjør det fordi man er motivert til å gjøre noe positivt for sin egen helse, kropp og sinn. Og for at man skal finne den gleden mener jeg også det er avgjørende at vi er flinke til å tilby lavterskelalternativer innen fysisk trening. Vi må skille mellom «idrettsbarn», konkurransemennesker og allerede fysisk aktive individer (studenter i dette tilfellet), og de som… rett og slett ikke digger, eller er særlig flinke til å utøve, fysisk trening. Det er helt greit – vi må ha respekt for at ikke alle spreller av glede når de tenker på svette, høy puls og sviende muskulatur. Skjønner det forbanna godt egentlig, når jeg skriver det sånn der, hehe.

Men fordi vi vet hvor viktig fysisk aktivitet er for god helse, både fysisk og psykisk, må vi finne og kommunisere alternativer som er av interesse for disse også. For eksempel treningsgrupper som tilbyr trening med fokus på lavintensitet, ro, humor, sosialisering, indre fokus, aktivitetsglede, natur og kroppsbeherskelse. Gi folk en frisone liksom, og ikke enda et sted man skal jage etter prestasjon. Mange gjør nok av det på andre arenaer i livet.

Så, ulike tiltak og kampanjer som har som mål å tilby mer kunnskap og lavterkselalternativer for studenter mener jeg hadde er en viktig greie. Det bør tilpasses timeplanen til de ulike studentene, og tilbudet bør kommuniseres og vises frem der unge mennesker befinner seg store deler av tiden – på sosiale medier.

The Stair Battle i dag for eksempel, var et godt eksempel på lavterskeltrening og konkurranse for alle som ønsket. Men, det skal sies at vi i tillegg klarte å tiltrekke oss det som må være noen av Østlandets råeste.. trappeløpere? Hehe. Det var en sinnsyk innsats i dagens uhøytidelige konkurranse – jeg venter på noen bilder fra fotografen, så blogger jeg bilder fra moroa i morgen. Min tid ble greit parkert, for å si det sånn. Og vet du hva? Det var helt greit!

… det var jo på en måte det som var litt meningen 😉 

klokk ppor

NYT LØRDAGEN VENNER! Jeg skal ligge på sofaen her litt til, før jeg setter snuta mot en goood venninne jeg ikke har sett på altfor lang tid – det gledes!

Pia

Kunsten å trene lett

Gårsdagen gikk unna i ett kjør, så det ble visst aldri noe blogginnlegg på meg – dagen gikk med til møter, møter, møter, hjemmekontor, litt trening, og deretter kunder i mental trening hele ettermiddagen. Strålende dag! Jeg elsker de dagene alt går i ett og jeg har masse å gjøre, spesielt når jeg klarer å være effektiv hele veien, uten å føle at jeg har for mye å gjøre. Den type balanse setter jeg stor pris på – poeng til meg.

En liten kjappis angående gårsdagens treningsøkt, noe som jeg også har tenkt litt på i det siste.. jeg er nok ganske flink til å dele de gangene jeg trener på snappen, men det er ikke like ofte jeg snapper at jeg, typ.. ikke trener. Da er det liksom ikke noe å snappe? Samtidig kan det fort gi et feilaktig inntrykk av hvor mye og hvor hardt jeg trener. For ja, jeg trener jo kanskje mer enn hva jeg tror mange andre tar seg tid til (med unntak av andre folk i treningsbransjen, crazy people), men på ingen måte blodhardt hver gang.

Ta økten fra i går for eksempel, som for min del var et restituerende tiltak med mål om å få løst opp litt i beina etter onsdagens bakkeløp.

Den besto av…

  • 400 m roing
  • 20 situps
  • 10 pushups

X 5.

Med litt dynamisk stretching og noen minutter på mølla tok det hele meg i overkant av 35 minutter. Målet mitt var å gjennomføre med en forholdsvis grei puls, puste bra hele veien og ikke ta meg helt ut. Noe helt annet enn hva man kanskje skulle tro når man ser en sånn type økt – så fort man ser runder har ihvertfall jeg en tendens til å tenke full pinne fra start til slutt.

f picmonkey-collage

Vel, det trenger vi ikke, og det har sjeldent noen hensikt heller, spesielt ikke når man føler seg litt mørbanket i kroppen fra før. Du har godt av bevegelse når du restituerer fra tøffere økter, og alt fra hverdagslike aktiviteter til en kjappisøkt på senteret kan funke. Whatever floats your boat. Jeg kan jo legge til at det er superdigg, og ganske så befriende, å gjennomføre økter der fokuset er på å ikke ta for hardt i. En ting er at kroppen får det litt lettere, men også hodet får en timeout. Vinn, vinn for alle lemmer!

Nei, nå må jeg komme meg ut av døra – dagen venter!

Avslutter med noen bilder fra mandagens visning av høstkolleksjonen til Run and Relax. Vi var så heldige å få med oss et antrekk hver (#spons and all that jazz), og i tillegg er det «uniformen» vår på RAW, så du kan trygt si at jeg virkelig får testet denne kolleksjonen. So far, so good!

kler gjeng kler2 pos drakt

For spesielt interesserte kan jeg avsløre at jeg gikk for en catsuitevariant i sort. Vi var alle enige om at dette blir et spennende Instagrambilde……….

Goood fredag folkens!

Trappeløpet som kan gi deg en ny treningsgarderobe

 

I samarbeid med Under Armour

På lørdag går The Stair Battle av stabelen, der du kan, kun ved å løpe så fort du klarer opp trappa, være med i trekningen av megafine treningsklær fra Under Armour, til en totalverdi av 10 000 kr. Sjekk ut Facebook-eventet HER. Jeg har selv fått tilsendt og testet mye av det nyeste de har, i forbindelse med dette samarbeidet, og er stor fan av klærne deres på trening.

Jeg har eksempelvis bodd i den sorte tightsen jeg har på meg på disse bilene – fin i passformen, strammer der den skal, en nøytral, smakfull logo og bredt liv – just how I like it!

traperiettrapp trapp2 pporskjermbilde-2016-09-20-kl-12-03-44

Vi skal altså møtes i Frognerparken lørdag 24. september klokken 11.45, bak monolitten – der finner dere trappen vi skal løpe i, Livshjulet. Det vil være om å gjøre å løpe så fort man klarer opp trappa – enkelt og greit. Jeg og Under Armour er på plass og tar tiden på hver enkelt løper. Hver og en er med i konkurransen om gavekort fra Under Armour, på hele 500, 300 og 100 euro. Det er nemlig ikke bare vinneren som får superpremie – også andre- og tredjeplass stikker av med en godsum til treningsgarderoben.

Sjekk ut Facebook-eventet HER, og sørg for å sette deg på attending. Ta med en fin gjeng du har det hyggelig med, og bruk denne septemberlørdagen til å gjøre noe hyggelig og aktivt sammen, som i tillegg er bra for kropp og hode.

klokk meg

Og btw, sånn på tampen – fredag kveld er jeg med i en debatt på Chateau Neuf her i Oslo, i regi av Studentidrettsfestivalen. Utgangspunktet for debatten er at én av fem studenter i Norge sliter med psykiske problemer i studietiden. Er det noe vi kan gjøre for å bedre rammebetingelsene for god studenthelse? Debatten begynner klokken 19, og holder nok på i litt over en time. Om du selv er student, eller bare er nysgjerrig på problemstillingen, tenker jeg at dette er et produktivt, sosialt og kunnskapsberikende alternativ til gullrekka og tacoen (som du jo kan reise hjem til rett etterpå, hehe).

skjermbilde-2016-09-21-kl-09-08-42

En morsom funfact, som ihvertfall jeg syns er litt stas, er at Ulrikke Falch fra SKAM også stiller i debatten. Kommer til å bli starstruck vett. Komkom!

Gi meg gjerne en lyd på om du kommer på noe av dette i helgen – det er alltid så utrolig hyggelig å hilse på dere!

Nå vente noen timer med jobb, før jeg i ettermiddag setter kursen mot Wyllerløypa med RAW i ettermiddag. Der holder jeg foredrag om mental trening ifm. bakkeløp, som etterfølges av en beintøff økt i slalåmbakken. Det gledes! Ha en herlig onsdag dere.

 

 

Denne måten å trene på hadde jeg nesten glemt

Her om dagen avsluttet jeg styrkeøkten min med et stangkompleks – dette gjorde jeg mye av før, men det siste året har jeg rett og slett bare.. glemt det bort?

Anyhow, nå har jeg fått litt dilla igjen, og har lagt det inn som finisher én gang i uka på en av styrkeøktene mine. Derfor passer det jo fint å dele et eksempel på et stangkomplekt i dagens #treningstirsdag. Målet med finisheren etter økta er stort sett å ta ut det siste av muskulaturen og bevegelsene jeg har fokusert på i den økta, og samtidig få litt fart i blodpumpa. Derfor gjennomføres dette komplekset med lette vekter og høyt temp, med mer eller mindre samme bevegelser som jeg gjorde en tyngre variant av tidligere i økta. I dette tilfellet, knebøy og skulderpress, pluss litt annet krydder.

Ikke la deg skremme av at det er litt bevegelse med en stang, jeg lover deg, dette klarer du – det må bare testes. Ingen er verdensmestere når de prøver en ting for første gang. 

I denne videoen bruker jeg bare vektstanga, som en del av oppvarmingen min, men jeg hadde ikke særlig mye mer når jeg gjorde den etter styrkeøkta i forrige uke – fem kilo på hver side kanskje, og en femten kilos stang? Tempo fremfor vekt på denne rakker´n. 

Pass på å ikke ha tyngre vekter enn du klarer å presse opp over hodet. På den måten klarer du å gjennomføre hele komplekset med et bra tempo, og tro meg – det blir tungt og surt nok, fort nok, hehe. Jeg kjørte 4 runder sammenhengende, før jeg tok en liten pause, og kjørte 2 runder til.

  • 5 repetisjoner av fremoverlent roing med stang (skuldrene tilbake, sterk kjerne, liten knekk i knærne)
  • 5 repetisjoner av hang power cleans (stanga ned til rett over kneet, bruk bakside lår og rumpe til å trekke opp stanga, shrug med skuldrene, og se om du klarer å lande under stanga med albuene pekende rett frem)
  • 5 repetisjoner av frontbøy (knærne ut, vekta fordelt godt på hele foten, albuene peker fremover hele veien)
  • 5 repetisjoner av pushpress (vanlig skulderpress, men med en liten dipp og push i knærne)

Her er det viktig at du har god koll på teknikken og bevegelsene, da det er fort gjort å klusse det til hvis ikke – på bakgrunn av det kan nok dette defineres som en finisher for viderekomne innen styrketrening med stang, da man får mest effekt ut av det om man er vant til å trene med stang, samt at man klarer å beholde god teknikk og oppnå kontakt med muskulaturen selv om det er et høyt tempo. Mine forklaringer over blir nok altfor snevre om du ikke er kjent med bevegelsene fra før av, så her er det viktig at du har med deg hodet på trening.

Når det er sagt – her er vektene lette (det er ingenting i veien for å starte med kun stanga), og det kan være en fin måte å «bli kjent» med stanga på. Hvorfor ikke spørre en PT på senteret ditt om du gjør det riktig? Dette er ihvertfall sabla moro, og jeg anbefaler deg å teste.

Nå venter en treningsøkt her på RAW Trening, før jeg og mannen skal gjennomføre årets siste grillings. Trist og digg på samme tid – gleder meg til høsten jeg nå!

 

Tre tips til næringsrik kveldsmat

En liten oppsummering av ShapeUp Convention, samt en #matmandag som får det til å brenne litt ekstra i høsthjertet – jeg syns nemlig det er på tide at vi finner frem den rykende varme tekoppen, stearinlys, varme pledd og aller viktigst – kveldsmat! Jeg deler tre næringsrike oppskrifter med dere om både jeg og mannen er svake for på enhver kosekveld, mandag til søndag.

Men først dere, ShapeUp Convention.. FOR en dag! Som de fleste av dere vet var det duket for ShapeUp Convention på lørdag. Jeg holdt tre treningsøkter og ett foredrag, og etter hva jeg forsto var jentene mer enn fornøyd med begge deler. Utrolig hyggelig med så mange gode tilbakemeldinger, og jeg gleder meg allerede til neste event. Jeg skal gå mer i detalj på både treningsøktene og foredraget ila. uken, slik at alle dere som ikke fikk vært med på Convention får med dere litt læring dere også.

Vi som var trenere denne dagen måtte virkelig bøye oss i støvet over hvor rå disse jentene var! Den siste treningsgruppa var like blid som den første, og selv om du merket at kroppene deres hadde mer eller mindre halv til tom tank maktet de å presse seg igjennom økten med svette smil. Vi holdt det gående fra 09 til 17.30 på kvelden, og sola strålte fra morgen til kveld. Dagen kunne ikke ha gått bedre, og jeg måtte klype meg i armen oer hvor heldig jeg er som får være med på slike ting.. tenk at dette er jobben min?!

con img_8330 img_8331 c-collage

Karine og Silje fra Treningspodden spilte inn en liten snutt med mange av trenerene, blant annet meg, så sørg for å få med deg den. På kvelden var vi samlet for en hyggelig avslutningsmiddag, men det ble tidlig kvelden for de fleste av oss – skal ikks skryte på oss å være like rå som deltakerene denne dagen, men ingen tvil om at det tar på å holde økter, pushe og bruke stemmen en hel dag. Søndagen gikk med til avslapning, Netflix, en liten tur på Boligmessa med mannen, før vi fant sofaen igjen. Jeg mekket sammen rundstykker når klokka bikket syv, og med en Disneyslager på skjermen var søndagskvelden komplett.

Og gårsdagens kos minnet meg på hvor sabla hyggelig det er med kveldsmat! Sånn i hverdagen spiser jeg ofte middag så seint at det som regel ikke er aktuelt, men jeg lurer på om jeg ikke må omrokkere litt ass.. det er jo så hyggelig?! Spesielt når man kan lage god, næringsrik mat som er bra for kroppen. I dagens #matmandag trekker jeg frem tre favorittoppskrifter jeg sverger til, og som gir meg akkurat den gode, høstlige kosefølelsen jeg er på jakt etter. Og som alltid.. oppskriftene er superenkle! Tror jeg brukte eksagt 10 minutter på å slenge sammen gårsdagens rundstykker, hehe.

Med kun tre ingredienser er disse godsakene superenkle å slenge sammen. Også perfekt til å ha med på farta neste dag, eller fryse ned til en senere anledning. Men disse her, rykende varme, med smør, litt salt (jepp) og et par skiver brunost.. NAM!

image304

Kan varieres i det uendelige. De inneholder masse proteiner fra både cottage cheese og eggene, sunt fett fra eggeplommene og gode karbs fra havremelet. Ikke minst – pannekaker har sjarm! Nam ass, namnamnam.

p10201151-e1457986845600

  • Brownies (oppskrift HER)

Her trengs det noe mer ingredienser enn ved de to over, men fortsatt langt mindre enn ved en «vanlig» oppskrift. De blir herlig myke, akkurat slik som brownies skal være. Til tross for at hovedingrediensen her er brune bønner… NAM!

b-finito-2

Nyt, nyt, nyt! Nå skal jeg hvert øyeblikk løpe ut i et lunsjmøte på LETT (strategisk valgt av undertegnede). I ettermiddag setter jeg snuta mot The Well, der Run and Relax skal lansere høstkolleksjonen sin. Jeg har planer om å gå inn i full spamodus, og nyte fra start til slutt. Snappen er med, så følg meg på Piapiapiapia om du er keen på å joine.

Ha en herlig ettermiddag babes!